Wat heeft het gekost?
Overzicht van baten en lasten naar kostensoort
Kostensoorten | Rekening | Begroting 2022 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2021 | Primitief | Bijgesteld | 2022 | Bedrag |
Personeelslasten | 14.039 | 12.495 | 13.122 | 13.183 | -61 |
Kapitaallasten | 2.960 | 4.356 | 4.138 | 3.944 | 194 |
Materiële lasten | 31.714 | 34.469 | 41.990 | 43.953 | -1.963 |
Subsidies | 17.971 | 37.818 | 21.109 | 14.856 | 6.253 |
Totaal lasten | 66.684 | 89.138 | 80.359 | 75.936 | 4.423 |
Baten | -5.404 | -1.268 | -4.760 | -5.214 | -454 |
Totaal Baten | -5.404 | -1.268 | -4.760 | -5.214 | -454 |
Totaal voor bestemming | 61.280 | 87.870 | 75.599 | 70.722 | -4.877 |
Mutaties in de reserves | |||||
Toevoegingen | 12.220 | 500 | 25.160 | 25.160 | |
Onttrekkingen | -100.097 | -45.080 | -47.585 | -46.317 | 1.268 |
Mutaties in de reserves | -87.877 | -44.580 | -22.425 | -21.157 | 1.268 |
Saldo na bestemming | -26.597 | 43.290 | 53.174 | 49.564 | -3.610 |
Toelichting belangrijkste verschillen
Het voordelig saldo na bestemming van € 3,6 mln. bestaat voornamelijk uit:
- Bij de materiële lasten is in de begroting een post "vertragingsfactor" van - €1,3 mln. opgenomen. In 2022 zijn daarentegen de begrote lasten besteed waardoor er een overbesteding op beheer en onderhoud is ontstaan.
- Kasritme van de uitgaven van de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes is anders dan bij de aanvang van de realisatiefase was geraamd. De aanleg gaat nu over de jaargrens heen en een deel zal plaatsvinden in 2023 , € 1,2 mln.
- Minder subsidieaanvragen uitvoeringsprogramma Fiets beschikt dan voorzien bij de slotwijziging € 1,3 mln.
- In de begroting Regionale programma’s is kostensoort subsidies gehanteerd, maar in de realisatie zijn deze als materiële lasten geboekt, € 2,8 mln.
Voor een toelichting op de overige verschillen verwijzen we naar de toelichting 4.6 Verschillenanalyse.