Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.6 Verbonden partijen

3.6.2 Detail overzicht

Randstedelijke Rekenkamer (RRK) *

Doel

Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen.

Type Verbonden Partij

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Amsterdam

Webadres

Randstedelijke Rekenkamer

Bestuursdeelname

PS besluiten tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via een unaniem besluit van de Provinciale Staten van de deelnemers benoemd.

Overige deelnemers

Provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland

Kerntaken

De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies.

Openbaar belang

De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer.

Wijziging belang

Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd

Financiële ontwikkeling

Geen nieuwe financiële ontwikkelingen

Publiek doel

Rekenkamerfunctie

Inhoudelijke ontwikkeling

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Als de Randstedelijke Rekenkamer onvoldoende middelen heeft om aan haar taakstellingen en verplichtingen te kunnen voldoen, vullen de deelnemende provincies de middelen van de Randstedelijke Rekenkamer aan. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend: • voor de helft van de begroting dragen de provincies evenveel bij;• voor de andere helft van de begroting is de omvang van de bijdrage naar rato van de som van de belastingcapaciteit en de uitkering uit het provinciefonds.

Overig

ENDVBEND

Recreatie Midden-Nederland (RMN) *

Doel

Zo goed mogelijk faciliteren van de deelnemende recreatieschappen op het gebied van beleid, onderhoud, financiën en personeelszaken.

Type Verbonden Partij

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

RMN

Bestuursdeelname

GS in het bestuur

Overige deelnemers

Plassenschap Loosdrecht en omstreken en Recreatieschap Stichtse Groenlanden.

Kerntaken

Recreatie Midden-Nederland is een samenwerkingsverband van de deelnemende recreatieschappen. Recreatie Midden-Nederland is het gemeenschappelijk facilitair bedrijf van de recreatieschappen en ondersteunt de deelnemende schappen.

Openbaar belang

De provincie is vertegenwoordigd in het bestuur en draagt financieel indirect bij via de bijdragen aan de deelnemende recreatieschappen.

Wijziging belang

De regeling is met ingang van 1 januari 2023 opgeheven. Er loopt een liquidatieproces met een liquidatiebegroting. De afronding hiervan wordt begin 2024 verwacht.

Financiële ontwikkeling

Zie toelichting bij Risico’s.

Publiek doel

Beheer recreatiegebied

Inhoudelijke ontwikkeling

n.v.t.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

De deelnemers aan RMN hebben in 2022 besloten de gemeenschappelijke regeling op te heffen. Inmiddels is de definitieve datum bepaald op 1 januari 2023.

Risico's

De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect, via de recreatieschap en het plassenschap, aanspreekbaar voor tekorten.

Overig

Gemeenschappelijke regeling tussen Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht en Omstreken.

ENDVBEND

Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) *

Doel

Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.

Type Verbonden Partij

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Stichtse Groenlanden

Bestuursdeelname

PS in algemeen bestuur,
GS in algemeen en dagelijks bestuur

Overige deelnemers

De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht

Kerntaken

De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en onze provincie.

Openbaar belang

De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

Wij nemen de bijdrage van de gemeente Utrecht (voor het Plassenschap) over en de gemeente Utrecht neemt een groter financieel belang in het recreatieschap.

Publiek doel

Beheer recreatiegebied

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2022 hebben de deelnemers besloten de gemeenschappelijke regeling aan te passen. Deze is per 1 januari 2023 in werking getreden.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Onderdeel hiervan is dat onze gedeputeerde onze provincie vertegenwoordigt in het algemeen bestuur. De uitvoering van de werkzaamheden voor het recreatieschap is per 1 januari 2023 overgedragen aan Staatsbosbeheer.

Risico's

Als deelnemer zijn wij medeverantwoordelijk voor een eventueel negatief exploitatieresultaat. In 2018 is de gemeente De Ronde Venen toegetreden. In een overeenkomst tussen De Ronde Venen en het Recreatieschap Stichtse Groenlanden is vastgelegd dat de gemeente het schap vrijwaart van een eventueel negatief exploitatieresultaat op dit begrotingsonderdeel. Deze afspraak geldt in ieder geval tot 2023.Wij hebben vanuit de oude structuur van het Recreatieschap Vinkeveense Plassen, verantwoordelijkheden voor het exploitatieresultaat van het programma van de Vinkeveense Plassen.

Overig

Besloten is dat de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig wordt gescheiden in twee delen: het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018 (programma A) en het werkgebied de Vinkeveense Plassen (Programma B) dat gemeente De Ronde Venen heeft ingebracht. Dit betekent dat er twee programma's in de begroting zullen zijn, dat twee financiële administraties worden gevoerd en dat er over twee onderdelen in de jaarrekening van het schap verantwoording wordt afgelegd. Hiermee worden de financiële risico's over en weer gescheiden. De “oude” deelnemers van Stichtse Groenlanden lopen geen risico verband houdend met het Vinkeveense gebied en De Ronde Venen loopt geen risico in verband met het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018.

ENDVBEND

Plassenschap Loosdrecht e.o. *

Doel

Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van onze provincie en gemeenten.

Type Verbonden Partij

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Plassenschap Loosdrecht

Bestuursdeelname

PS in algemeen bestuur. GS in algemeen bestuur en dagelijks bestuur.

Overige deelnemers

Provincie Noord-Holland en de gemeenten Stichtse Vecht, Wijdemeren en Utrecht.

Kerntaken

De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies.

Openbaar belang

Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij voor 15% van de deelnemersbijdragen.

Wijziging belang

Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd

Financiële ontwikkeling

Wij nemen de bijdrage van de gemeente Utrecht (voor het Plassenschap) over en de gemeente Utrecht neemt een groter financieel belang in het recreatieschap Stichtse Groenlanden.

Publiek doel

Beheer recreatiegebied

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2022 hebben de deelnemers besloten de gemeenschappelijke regeling aan te passen in een bedrijfsvoeringorganisatie. Hiermee wordt het een regeling tussen de dagelijkse besturen van de deelnemers. Deze is per 1 januari 2023 in werking getreden.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

De gemeente Utrecht is per 1 januari 2023 uit de regeling getreden. De uitvoering van de werkzaamheden voor het plassenschap is per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Wijdemeren.

Risico's

Wij zijn als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het Plassenschap Loosdrecht en omgeving -  aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen.

Overig

ENDVBEND

Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) *

Doel

De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd.

Type Verbonden Partij

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

RUD

Bestuursdeelname

GS in algemeen bestuur en dagelijks bestuur

Overige deelnemers

De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg

Kerntaken

De RUD voert namens onze provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf.

Openbaar belang

Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. Wij zijn de grootste opdrachtgever, voor ca 58%.

Wijziging belang

Met de invoering van de Omgevingswet (naar verwachting per 1 januari 2024) zal de opdracht ten aanzien van bodemtaken geleidelijk krimpen. Dit met het oog op de overgang van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten. Ook andere opdrachtgevers zijn in beweging en zullen naar alle waarschijnlijkheid hun opdrachtverlening aan de RUD uitbreiden. Dit zal effect hebben op het procentuele belang van onze provincie Utrecht in de RUD. De verwachting is dat per saldo ons belang de komende jaren zal dalen. In 2023 zal daarmee het percentage lager worden dan 50%.

Financiële ontwikkeling

Geen nieuwe financiële ontwikkelingen

Publiek doel

Vergunningverlening en handhaving milieutaken

Inhoudelijke ontwikkeling

Door het verschuiven van de invoering van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar eerst 1 januari 2023 en daarna naar 1 januari 2024 heeft de RUD extra kosten moeten maken. Hierdoor is onze bijdrage hoger geweest dan begroot.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Het risico zal op termijn afnemen doordat het percentage eigenaarschap zal dalen. Dit komt voornamelijk door de verschuiving van bevoegd gezag voor de taken Bodem van de provincie naar de gemeenten.

Overig

ENDVBEND

Het Utrechts Archief *

Doel

De gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief (HUA) voert voor de provincie de wettelijke taken uit op het gebied van het beheer van de historische provinciale archieven.

Type Verbonden Partij

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Het Utrechts Archief

Bestuursdeelname

GS in dagelijks bestuur (1 lid) en in algemeen bestuur (2 leden)

Overige deelnemers

Gemeente Utrecht en Rijk

Kerntaken

HUA voert voor ons de wettelijke taken voor ons archief uit. Dat zijn:  beheer van de provinciale archiefbewaarplaats en de daarin opgenomen papieren en digitale archieven en documentaire verzamelingen; het toezicht van de provinciearchivaris op het beheer van de niet overgebrachte archieven; beschikbaarstelling van de in de provinciale archiefbewaarplaats opgenomen archieven en documentaire verzamelingen; publieksbereik van de door HUA beheerde bronnen voor de geschiedenis van de provincie Utrecht.

Openbaar belang

Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij aan de gemeenschappelijke regeling voor 11%.

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

Geen nieuwe financiële ontwikkelingen

Publiek doel

Beheer historische provinciale archieven

Inhoudelijke ontwikkeling

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft aangegeven per 1 januari 2025 uit de gemeenschappelijke regelingen(GR) van de Regionale Historische Centra (RHC’s) te willen treden; waaronder ook Het Utrechts Archief (HUA).

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Een van de consequenties van de uittreding is, dat decentrale overheden (waaronder onze provincie) met ingang van de uittreding geen gebruik meer kunnen maken van de e-depotvoorziening van het Nationaal Archief.

Risico's

Als zich daadwerkelijk financiële risico's voordoen, dragen wij daaraan bij naar rato van ons aandeel in de totale deelnemersbijdragen van 11%.

Overig

De achterblijvende partners in de GRHUA brengen op dit moment in kaart wat de impact is van de uittreding op de toekomstige samenwerking en brengen scenario's in kaart..

ENDVBEND

Gemeenschappelijk Orgaan Hollandse Waterlinie **

Doel

De siteholder draagt zorg voor de bescherming en het uitdragen van de uitzonderlijke universele waarden van het UNESCO werelderfgoed Hollandse Waterlinies. De siteholder voert de regie over het hele werelderfgoed Hollandse Waterlinies en is voor het Rijk het eerste aanspreekpunt voor zaken die betrekking hebben op de werelderfgoedstatus.

Type Verbonden Partij

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Nieuwehollandsewaterlinie.nl

Bestuursdeelname

Van elk GS is er één gedeputeerde lid. Gezamenlijk zijn zij opdrachtgever van het orgaan (de siteholder). Vanuit onze provincie is gedeputeerde Cultuur en Erfgoed lid van dit gemeenschappelijk orgaan (GO).

Overige deelnemers

Provincies Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland

Kerntaken

Coördinatie uitvoering managementplan Hollandse Waterlinies inclusief de uitvoering van taken op het gebied van kennis, publieksbereik en bescherming en zorgdragen voor rapportageverplichtingen richting Rijk en UNESCO.

Openbaar belang

Publiek belang voor het instandhouden van het werelderfgoed.

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

Jaarlijks budget €1 miljoen.

Publiek doel

In standhouden werelderfgoed

Inhoudelijke ontwikkeling

n.v.t.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Het GO is in het eerste kwartaal van 2022 opgericht en heeft een kadernota met bijbehorende begroting voor de jaren 2023 tot en met 2026 opgesteld. Deze is door het GO vastgesteld en is goedgekeurd door ministerie van BZK.

Risico's

Overig

Voor de invulling van het siteholderschap is structureel en gezamenlijk budget nodig. Het totale jaarlijkse budget voor het siteholderschap is € 1 miljoen. De bijdrage per provincie is vastgelegd in de bijdrageverordening volgens de financiële verdeelsleutel 30%- 30%- 30%- 10%. De provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland dragen elke voor 30% bij en Noord-Brabant voor 10%. Deze structurele bijdrage van € 300.000,- wordt gedekt uit de € 0,45 miljoen structurele begrotingsmiddelen voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam.

ENDVBEND

Inter Provinciaal Overleg (IPO) *

Doel

Het IPO behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor onder andere het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en het stimuleren van provinciale vernieuwingsprocessen.

Type Verbonden Partij

Stichtingen en verenigingen

Vestigingsplaats

Den Haag

Webadres

IPO

Bestuursdeelname

PS in algemene ledenvergadering
GS in bestuur

Overige deelnemers

De overige provincies

Kerntaken

Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen).

Openbaar belang

Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden; uit elke provincie twee.
Daarnaast heeft het bestuur vier adviseurs: drie commissarissen van de Koning en één provinciesecretaris respectievelijk voorgedragen door de Kring van commissarissen en de Kring van Provinciesecretarissen.

De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkmatig over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit.

De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkmatig over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit.

Wijziging belang

n.v.t.

Financiële ontwikkeling

Geen nieuwe financiële ontwikkelingen

Publiek doel

Belangenbehartiging provincies

Inhoudelijke ontwikkeling

De provincies pakken de grote transities in de fysieke leefomgeving op. De “Rol in de Ruimte” van de twaalf provincies is gericht op de transities uit het coalitieakkoord: landelijk gebied, wonen en bereikbaarheid, klimaat en energie.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Risico's

Overig

Het IPO-bestuur is in juni 2022 gestart met een traject rondom de verbetering van de samenwerking. Het heeft adviesbureau AEF gevraagd om onafhankelijk onderzoek te doen naar hoe de samenwerking binnen de organisatie van het IPO kan worden verstevigd, om zo de slagkracht van de organisatie te vergroten. AEF heeft op basis van diverse onderzoeksactiviteiten (documentstudie, gesprekrondes en benchmark onderzoek) het advies; ‘Rapportage Focus in de Samenwerking’ opgesteld. Het doel is om voor het begin van de nieuwe bestuursperiode een aantal veranderingen in gang te hebben gezet. De maatregelen die nu voorliggen voor implementatie hebben betrekking op gedragsveranderingen en structuurwijzigingen (zonder statutaire wijzigingen). Daarnaast ligt het verzoek voor om in de volgende bestuursperiode onderzoek te doen naar fundamentelere hervormingen en het loslaten van de huidige verenigingsstructuur.

ENDVBEND

Huis der Nederlandse Provincies (HNP) *

Doel

De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP)  is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel.

Type Verbonden Partij

Stichtingen en verenigingen

Vestigingsplaats

Brussel

Webadres

HNP

Bestuursdeelname

GS in bestuur

Overige deelnemers

De overige provincies en het IPO

Kerntaken

Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese subsidieprogramma’s en structuur-en investeringsfondsen en het samenwerken in Europese netwerken.

Openbaar belang

Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens onze provincie is gedeputeerde Strijk lid van het bestuur van het HNP.
Wij zijn lid van het HNP en betalen daarvoor een bijdrage voor huisvestings- en apparaatskosten. Het HNP is een vereniging volgens Belgisch recht (Internationale non-profit organisatie).

Wijziging belang

n.v.t.

Financiële ontwikkeling

Geen nieuwe financiële ontwikkelingen

Publiek doel

Belangenbehartiging provincies

Inhoudelijke ontwikkeling

n.v.t.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Financiële risico is gezien de goede financiële situatie minimaal.

Overig

ENDVBEND

Vitens NV *

Doel

Het uitoefenen van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water en het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt.

Type Verbonden Partij

Coöperaties en vennootschappen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Vitens

Bestuursdeelname

Algemene vergaderingen van aandeelhouders

Overige deelnemers

Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens

Kerntaken

Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen.

Openbaar belang

Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van onze provincie als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Utrecht.
Er wordt gezien de grote investeringsopgaven geen dividend uitgekeerd.

Wijziging belang

Wij hebben een vast aandelenpakket. Het belang is niet gewijzigd.

Financiële ontwikkeling

Geen nieuwe financiële ontwikkelingen

Publiek doel

Goede drinkwatervoorziening

Inhoudelijke ontwikkeling

n.v.t.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Als aandeelhouder lopen we geen financiële risico's ten gevolge van het handelen van de N.V., behalve het dividendrisico.

Overig

Voor de planperiode 2018 - 2022 is een investeringsvolume van ongeveer € 618 miljoen (bruto exclusief bijdragen van derden) voorzien. In 2022 is hiervan voor ongeveer € 276 miljoen geïnvesteerd.

ENDVBEND

Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG) *

Doel

Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.

Type Verbonden Partij

Coöperaties en vennootschappen

Vestigingsplaats

Den Haag

Webadres

BNG

Bestuursdeelname

Algemene vergaderingen van aandeelhouders

Overige deelnemers

De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap

Kerntaken

De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang.

Openbaar belang

Wij hebben een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn.

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

Resultaat 2022 is nog niet bekend. In 2021 was de winst met 7% gestegen naar € 236 miljoen.

Publiek doel

Belegging

Inhoudelijke ontwikkeling

n.v.t.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Overig

ENDVBEND

Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB) *

Doel

Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten.

Type Verbonden Partij

Coöperaties en vennootschappen

Vestigingsplaats

Den Haag

Webadres

NWB

Bestuursdeelname

Algemene vergadering van aandeelhouders

Overige deelnemers

De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies.

Kerntaken

De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector.

Openbaar belang

Wij hebben een belang van 0,17% in de NWB. De aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde.

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

Resultaat 2022 is nog niet bekend. Het resultaat over het eerste halfjaar 2022 was uitgekomen op € 80 miljoen.

Publiek doel

Belegging

Inhoudelijke ontwikkeling

n.v.t.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Overig

ENDVBEND

REMU Houdstermaatschappij NV *

Doel

De activiteiten van N.V. REMU Houdstermaatschappij beperken zich nu tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding indien dat bedrijf zelf zou worden verkocht.

Type Verbonden Partij

Coöperaties en vennootschappen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Bestuursdeelname

Via aandeelhoudersvergadering

Overige deelnemers

Gemeenten Utrecht en Amersfoort

Kerntaken

zie Doel

Openbaar belang

De rol van de N.V. REMU Houdstermaatschappij (REMU) beperkt zich tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding. De uitspraak in de rechtszaak en in het hoger beroep zijn voor REMU negatief uitgevallen. De REMU is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De cassatie is verworpen in een uitspraak van de Hoge Raad op 10 juni 2022. Hierdoor is er geen bestaansgrond meer voor de N.V. REMU en zal zij worden ontbonden. Dit zal geëffectueerd zijn in 2023.

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

Publiek doel

Belangenbehartiger aandeelhouders

Inhoudelijke ontwikkeling

Na het arrest van de Hoge Raad worden de boeken gesloten per 31 oktober 2022 en zal de N.V. ontbonden worden.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Zie bovenstaand.

Risico's

Overig

De REMU heeft geen activiteiten anders dan de belangen van de aandeelhouders te behartigen in relatie tot het verkrijgen van de privatiseringsvergoeding zoals met ENECO overeengekomen was.

ENDVBEND

Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU) *

Doel

De vennootschap heeft ten doel (nieuwe statuten): (a)    het in samenwerking met publieke en private partijen herstructureren en herontwikkelen, intensiveren en verduurzamen van (bestaande) werklocaties in de provincie Utrecht met inachtneming van het door het provinciebestuur gevoerde beleid; (b)    mits in het kader van het vorenstaande, het deelnemen in, het op andere wijze een belang nemen in, het voeren van beheer over en het financieren van andere ondernemingen; alsook het verkrijgen, beheren, ontwikkelen, exploiteren en vervreemden van onroerende zaken en andere registergoederen;  (c)   alsmede het verrichten van alle handelingen, welke in de ruimste zin verband houden met of bevorderlijk zijn voor een van hiervoor omschreven doeleinden

Type Verbonden Partij

Coöperaties en vennootschappen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

OMU

Bestuursdeelname

Wij zijn enig aandeelhouder van de OMU.

Overige deelnemers

Geen

Kerntaken

N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in onze provincie. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden. In september 2021 hebben we ingestemd met een rol van de OMU in intensiveren en verduurzamen van bedrijventerreinen.

Openbaar belang

Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden.

Wijziging belang

In 2020 is het aandelenkapitaal vergroot met €1 miljoen. In 2022 is €30 miljoen extra beschikbaar gesteld om doelstellingen op intensivering en verduurzaming op te pakken.

Financiële ontwikkeling

In 2022 wordt gestart met de uitvoering van beleid gericht op intensivering en verduurzaming bedrijventerreinen.

Publiek doel

Verbetering leefbaarheid in binnensteden

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2022 wordt gestart met uitvoering van beleid gericht op intensivering en verduurzaming bedrijventerreinen. Een en ander leidt ook tot nieuwe afspraken tussen de aandeelhouder AvA, RvC, Investeringscommissie (IC) en directie.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Als aandeelhouder lopen wij geen financiële risico’s ten gevolge van het handelen van de N.V. Voorwaarde is wel dat wij ons niet bezig houden met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat de daarvoor geldende regels moeten worden gevolgd.

Overig

ENDVBEND

Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht Region B.V. *

Doel

Versterken van de economische structuur van de Regio Utrecht door te investeren in de innovatieve sectoren en maatschappelijke opgaven.

Type Verbonden Partij

Coöperaties en vennootschappen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

www.romutrechtregion.nl

Bestuursdeelname

Via aandeelhoudersvergadering (AvA)

Overige deelnemers

Gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, UU, UMCU (via Utrecht Holdings) en ministerie EZK

Kerntaken

1.   Innoveren; business development (bedrijven/projecten)2.   Investeren; financieringen & participaties3.   Internationaliseren; trade & invest

Openbaar belang

Economische structuurversterking in de provincie Utrecht

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

In 2022 zijn vanuit het Participatiefonds drie investeringen uitgezet voor een totaalbedrag van € 5,2 miljoen.

Publiek doel

Vergroten innovatiekracht

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2022 is één van de leden van de Raad van Commissarissen gewisseld.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

In de reserve Weerstandsvermogen is in 2020 een storting gedaan van € 2,5 miljoen en in 2021 van €3,2 miljoen. Het streven is dat de ROM revolverende leningen verstrekt en dat het eigen vermogen door de jaren heen kan en mag toenemen met de rendementen op de investeringen. Bij het berekenen van het weerstandsvermogen is rekening gehouden met een evt. verlies op het gestorte aandelenkapitaal.

Overig

ROM Utrecht Region is op 29 mei 2020 opgericht en in de eerste maanden is zij vooral actief geweest op het verstrekken van de regeling Corona- Overbruggingslening van het ministerie van EZK voor start-ups, scale-ups en innovatief mkb. Het jaar stond verder vooral in het teken van de opbouw van de organisatie en de integratie met de werkorganisaties van Trade & Invest en de EBU. In 2021 is de organisatie doorgegroeid naar de huidige/beoogde omvang en zijn de eerste financieringen/deelnemingen vanuit het ROM-fonds gedaan in innovatieve bedrijven die zich bezighouden met oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken voor een gezonde mens en een gezonde leefomgeving. Het jaar 2022 stond in het teken van verdere professionalisering van zowel de organisatie als het opstellen van de Meerjarenstrategie 2023-2027 die door de AvA is vastgesteld.

ENDVBEND

Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen *

Doel

Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen.

Type Verbonden Partij

Overige verbonden partijen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

www.provincie-utrecht.nl

Bestuursdeelname

GS is bestuur

Overige deelnemers

geen

Kerntaken

Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg.

Openbaar belang

Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen.

Wijziging belang

Financiële ontwikkeling

Publiek doel

Beheer fonds ten behoeve van de nazorg stortplaatsen

Inhoudelijke ontwikkeling

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

n.v.t.

Risico's

Volgens de huidige regels nemen wij de provincie de nazorg van de stortplaats Smink over in 2040. Om een eventueel financieel risico, dat het doelvermogen niet toereikend is, te voorkomen wordt periodiek onderzocht of het nazorgplan moet worden aangepast. Op basis van dit plan wordt het doelvermogen opnieuw vastgesteld en kunnen wij een aangepaste heffing opleggen. Hierdoor wordt ons eventuele financiële risico verkleind.

Overig

ENDVBEND

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16