Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.11 Wet Open Overheid

3.11.1 Inleiding

Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (afgekort als ‘Woo’) in werking getreden. Het Rijk geeft 5 jaar aan overheden voor een gefaseerde invoering van de Woo. Daarnaast krijgen overheden 3 jaar extra voor het op orde krijgen van de informatiehuishouding. Wij juichen de openbaarheid die de Woo nastreeft toe.

In de Woo zijn categorieën van informatie benoemd, hiermee worden documentsoorten als besluitenlijsten GS, beschikkingen, adviezen en onderzoeken bedoeld. Deze zullen de komende periode openbaar moeten worden gemaakt.

De volgorde en planning voor de informatiecategorieën zal medio 2023 worden verstrekt door het Rijk.
Ook vraagt de wet om informatie proactief openbaar te maken. De provincie Utrecht verkent welke aanvullende informatiecategorieën / onderwerpen zij, naast de wettelijke verplichtte, actief openbaar zal maken. We verwachten dat, met de nodige inspanningen, in 2023 wordt voldaan aan eisen die het Rijk stelt. De provinciale organisatie streeft ernaar de invoering van de Woo, met betrekking tot de actieve openbaarmaking van categorieën van informatie, eerder dan 2027 afgerond te hebben.

De Woo wordt ingevoerd in nauwe samenwerking met het ministerie van BZK, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en medeoverheden (Rijk, Unie van Waterschappen, Vereniging van Nederlandse Gemeenten). De provinciale organisatie streeft ernaar om bij de invoering van de Woo zoveel mogelijk aan te sluiten bij de bestaande werkprocessen. Op dit moment verloopt de invoering van de Woo binnen de provincie Utrecht conform planning.

Veel informatie wordt al gepubliceerd via de provincie website (www.provincie-utrecht.nl). Het betreft hier de volgende onderwerpen: Beschikbaarheid Digitaal Loket, Stateninformatie, overzicht subsidieverstrekkingen en vergunningen en ontheffingen, provinciale organisatiegegevens  en jaarverslagen. De rol van contactfunctionaris, zoals deze in de wet is bedoeld, is ook ingevuld. Daar waar mogelijk hebben verbeteringen plaatsgevonden, bijvoorbeeld het publiceren van de actuele Woo-besluiten (betreft hier zoals het voorheen heette ‘Wob verzoeken’).

Verantwoording van de voortgang van de uitvoering van de Woo zal plaatsvinden middels de reguliere P&C-cyclus van de provincie. Daarnaast zullen we, waar nodig, de Staten separaat informeren.