Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

3.2.7 Financiële kengetallen

De kengetallen geven in combinatie met elkaar inzicht in de financiële weerbaarheid en flexibiliteit van de begroting. Provinciale Staten worden in staat gesteld om gemakkelijker inzicht te verkrijgen in de financiële positie en in de baten en de lasten van de provincie. De verplichte kengetallen vormen een verbinding tussen de verschillende aspecten die Provinciale Staten in hun beoordeling van de financiële positie moeten betrekken om daar een verantwoord oordeel over te kunnen geven. De verplichte kengetallen zijn uitgebreid met de vrijwillig toegevoegde kengetallen Belastingcapaciteit opcenten MRB ten opzichte van wettelijk maximum en Ratio Weerstandsvermogen.

De weerbaarheid van de begroting geeft de mogelijkheden aan om op korte termijn financiële risico's te kunnen incasseren zonder direct in de begroting en daarmee in de beleidsambities te hoeven ingrijpen.

De flexibiliteit van de begroting geeft de wendbaarheid van de begroting aan, waarmee eventuele extra onverwachte uitgavenstijgingen of inkomstendalingen gedekt kunnen worden.

De kengetallen zijn:

  1. Structurele exploitatieruimte;
  2. Solvabiliteitsratio;

C1.  Belastingcapaciteit opcenten MRB ten opzichte van gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies;

C2.  Belastingcapaciteit opcenten MRB ten opzichte van wettelijk maximum tarief opcenten MRB;
D.    Grondexploitatie;

E1.  Netto schuldquote;
E2.  Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen;

  1. Ratio weerstandsvermogen.

 De tabel met signaalwaarden van de kengetallen ziet er als volgt uit:

Criteria kwalificatie kengetal

Gezond

Neutraal

Risicovol

A

Structurele exploitatieruimte

> 0%

0%

< 0%

B

Solvabiliteitsratio

> 50%

20% - 50%

< 20%

C1

Belastingcapaciteit opcenten ten opzichte van gemiddelde tarief van de provincies

< 95%

95% - 105%

> 105%

C2

Belastingcapaciteit opcenten ten opzichte van wettelijk maximum tarief

< 90 %

90% - 95%

> 95%

D

Grondexploitatie

< 20%

20% - 35%

> 35%

E1

Netto schuldquote

< 90%

90% - 130%

> 130%

E2

Netto schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen)

< 90%

90% - 130%

> 130%

F

Ratio weerstandsvermogen

> 1,4

1 - 1,4

< 1

Analyse financiële kengetallen

Alle kengetallen hebben de status gezond. Het gezonde kengetal structurele exploitatieruimte zorgt ervoor dat eventuele extra onverwachte uitgaven kunnen worden opgevangen. Er is voldoende weerstandsvermogen om de geïnventariseerde risico's financieel af te dekken. Er is genoeg onbenutte ruimte tussen het tarief opcenten van de provincie Utrecht en het wettelijk maximum waardoor de provincie weerbaar en flexibel blijft.

De solvabiliteitsratio is vergeleken met de jaarrekening 2021 gestegen. Dit wordt veroorzaakt doordat het eigen vermogen is toegenomen en het balanstotaal licht is gedaald. De kengetallen met betrekking tot de schuldquote zijn gedaald ten opzichte van de bijgestelde begroting. Door onderuitputting op met name
investerings- en exploitatiebudgetten en de hogere baten, was het niet noodzakelijk om langlopende leningen aan te trekken. Het saldo bij de Schatkist bleef per 31 december 2022 positief.

Samenvatting financiële kengetallen

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Structurele exploitatieruimte

11%

5%

14%

B

Solvabiliteitsratio

61%

66%

63%

C1

Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. gemiddelde tarief  van de provincies

90%

93%

93%

C2

Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. wettelijk maximum tarief

64%

65%

65%

D

Grondexploitatie

2%

2%

2%

E1

Netto schuldquote

24%

28%

26%

E2

Netto schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen)

23%

27%

25%

F

Ratio weerstandsvermogen

1,9

1,9

1,9

  1. Structurele exploitatieruimte

De ratio structurele exploitatieruimte geeft aan welke structurele ruimte er is om de eigen lasten te dragen. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten biedt meer flexibiliteit dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn.

Een gezond kengetal structurele ruimte zorgt ervoor dat de provincie weerbaar en flexibel is voor eventuele extra onverwachte uitgaven.

A. Structurele exploitatieruimte

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Totaal structurele lasten

335.110

382.553

362.058

B

Totaal structurele baten

390.266

408.101

436.499

C

Totale structurele toevoegingen aan reserves

0

0

0

D

Totaal structurele onttrekkingen aan reserves

0

0

0

E

Totale baten

481.090

509.169

527.961

Ratio ((B-A) + (D-C)) / (E) x 100%

11%

5%

14%

  1. Solvabiliteitsratio

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de provincie in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Deze wordt berekend door het eigen vermogen af te zetten tegen het balanstotaal. Het eigen vermogen is opgebouwd uit de algemene reserve, de bestemmingsreserves en het resultaat van het afgelopen boekjaar dat  in de saldireserve wordt gestort.

De solvabiliteitsratio is vergeleken met de jaarrekening 2021 gestegen. Dit wordt verklaard doordat het eigen vermogen is toegenomen en het balanstotaal licht is gedaald.

B. Solvabiliteitsratio

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Eigen vermogen

564.642

554.623

581.396

B

Balanstotaal

924.442

838.436

919.497

Solvabiliteit (A/B) * 100%

61%

66%

63%

 

C1. Belastingcapaciteit opcenten ten opzichte van gemiddelde tarief van de provincies

Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het gemiddelde tarief van alle provincies.

Dit kengetal is gezond. Het tarief opcenten MRB van de provincie Utrecht is lager dan het gemiddelde tarief opcenten MRB van de provincies.

C1. Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. gemiddelde tarief  van de provincies

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Tarief opcenten MRB provincie Utrecht

74,9

77,5

77,5

B

Gemiddelde tarief opcenten MRB van provincies

83,5

83,7

83,7

 (A/B) * 100%

90%

93%

93%

C2. Belastingcapaciteit opcenten ten opzichte van wettelijk maximum tarief

Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt tot het wettelijk maximumtarief. Zolang er maar genoeg onbenutte ruimte is tussen het tarief opcenten van de provincie Utrecht en het wettelijk maximum is er ruimte om de begroting weerbaar en flexibel te houden. Dit kengetal is gezond.

C2. Belastingcapaciteit opcenten t.o.v. wettelijk maximum tarief

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Tarief opcenten MRB provincie Utrecht

74,9

77,5

77,5

B

Tarief landelijk maximum

116,8

118,4

118,4

(A/B) * 100%

64%

65%

65%

  1. Grondexploitatie

Het kengetal grondexploitaties geeft een indicatie van het financiële risico dat de provincie loopt in verband met zijn grondportefeuille. Het kengetal wordt berekend door de boekwaarde van de grondexploitaties af te zetten tegen de totale baten (exclusief onttrekkingen aan reserves). Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Het kengetal grondexploitatie is gezond.

D. Grondexploitatie

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

In exploitatie opgenomen bouwgronden 

7.709

10.632

12.910

B

Onderhandenwerk

0

0

0

C

Totale baten (excl. mutaties reserves)

481.090

509.169

527.961

Grondexploitatie (A+B)/C x 100%

2%

2%

2%

E1/E2. Netto schuldquote (gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen)

De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft daarmee een indicatie van de mate waarin de rente en de aflossingen op de exploitatie drukken.

De netto schuldquote wordt zowel in- als exclusief doorgeleende gelden gepresenteerd. Op die manier wordt ook duidelijk in beeld gebracht wat het aandeel van de door de provincie verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldpositie.

Beide kengetallen voor de schuldquote zijn gezond. Vergeleken met de bijgestelde begroting zijn de kengetallen  gedaald. Door onderuitputting op met name investerings- en exploitatiebudgetten was het niet noodzakelijk langlopende leningen aan te trekken. Het saldo bij de Schatkist bleef per 31 december 2022 positief.

E1. Netto schuldquote

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Vaste schulden 

0

4.449

0

B

Netto vlottende schulden

17.386

17.000

13.072

C

Overlopende passiva

321.683

244.006

307.271

D

Financiële vaste activa, genoemd in artikel 36, onderdelen d, e en f van het BBV

25.000

0

0

E

Uitzettingen < 1jaar

162.636

85.000

147.882

F

Liquide middelen

86

0

84

G

Overlopende activa

38.045

38.000

34.637

H

Totale baten (excl. mutaties reserves)

481.090

509.169

527.961

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

24%

28%

26%

E2. Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Vaste schulden 

0

4.449

0

B

Netto vlottende schuld

17.386

17.000

13.072

C

Overlopende passiva

321.683

244.006

307.271

D

Financiële vaste activa, bedoeld in artikel 36, onderdelen b, c, d, e en f van het BBV

29.915

4.465

5.026

E

Uitzettingen < 1jaar

162.636

85.000

147.882

F

Liquide middelen

86

0

84

G

Overlopende activa

38.045

38.000

34.637

H

Totale baten (excl. mutaties reserves)

481.090

509.169

527.961

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

23%

27%

25%

  1. Ratio weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen geeft een indicatie van de mate waarin de provincie in staat is om niet begrote financiële tegenvallers op te vangen, zonder de noodzaak om direct te bezuinigen. Het benodigd weerstandsvermogen is bepaald op basis van een inventarisatie en analyse van de risico’s. De risico’s zijn opgenomen in het provinciebreed risicomanagement systeem.

Het kengetal weerstandsvermogen is gezond. Dit kengetal bevindt zich binnen de afgesproken bandbreedte van 1,4 tot 2,0. Er zijn voldoende middelen om de geïnventariseerde risico's financieel af te dekken.

F. Ratio weerstandsvermogen

Rekening
2021

Bijgestelde begroting
2022

Rekening
2022

A

Reserve Weerstandsvermogen

45.000

45.000

45.000

B

Benodigde weerstandsvermogen

24.200

24.100

24.312

Ratio weerstandsvermogen (A/B) x 100%

1,9

1,9

1,9

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16