Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.7 Grondbeleid

3.7.2 Wat willen we bereiken.

Een belangrijk kader binnen het grondbeleid is dat wij opgavegericht werkt. Dit betekent dat we in ons
handelen de maatschappelijke opgaven centraal zetten. Grond is een van de middelen die we kunnen inzetten
om onze gestelde doelen te bereiken.
Grondbezit is daarmee nooit een doel op zich; het grondbeleidgaat over de kaders en spelregels voor de inzet van het grondinstrumentarium. Wij hebben de verantwoordelijkheid om als een rechtmatige en betrouwbare overheid bij grondtransacties marktconform, openbaar, volgens gelijkberechtiging en transparant te handelen.

In het grondbeleid geven we aan welke grondinstrumenten beschikbaar zijn en hoe we die toepassen. Ook geeft
het grondbeleid randvoorwaarden en spelregels voor de inzet van de grondinstrumenten. Het succesvol
toepassen van het grondbeleid vergt aansluiting bij ons ruimtelijk beleid en het actief signaleren van ontwikkelingen en kansen. Op projectniveau wordt het grondbeleid beschreven in grondstrategieën en verwervingsplannen.
Met de toepassing van het grondbeleid krijgen wij gebruiksrechten van gronden en opstallen om realisatie van
provinciale doelen mogelijk te maken.

Dit jaar is het strategisch beleidskader 2022 vastgesteld. Hiermee kan er vorm worden gegeven aan de provinciale grondbank. Wij maken met deze grondbank de keuze voor een meer actief grondbeleid. Met een grondbank bestaat de gelegenheid om anticiperende grondaankopen te kunnen doen voor de ruimtelijke thema’s van de provincie Utrecht. Met de grondbank vergroten wij de uitvoeringskracht door meer strategische en vroegtijdige regie over het grondgebruik. De grondbank vormt een extra instrument vergeleken met het bestaande provinciale instrumentarium. Er kan daarnaast nog steeds ook passief en via het publiekrechtelijke instrumentarium invloed worden uitgeoefend. In het strategisch beleidskader wordt beschreven waarom de keuze voor meer actief strategisch grondbeleid in de vorm van het instrument grondbank wordt gemaakt. Daarbij wordt ingegaan op de opgaven van de provincie Utrecht aan de ene kant en op de beperkte hoeveelheid grond die beschikbaar is om die doelen te realiseren aan de andere kant. De grondbank is ingekaderd met een beschrijving van de bestuurlijke inbedding, de financiën en de uitvoeringsaspecten.

De inzet van het grondinstrumentarium binnen de provincie Utrecht vindt voornamelijk plaats in het kader van het programma Agenda Vitaal Platteland, het programma Mobiliteit, het programma Hart van de Heuvelrug, het programma Gebiedsgerichte Aanpak Landelijk Gebied en het programma Bodemdaling.

Alleen binnen Hart van de Heuvelrug (gebiedsontwikkelingsprogramma voor het gebied in de driehoek Soest-Zeist-Amersfoort) voert de provincie actieve grondexploitaties uit zoals bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening.