Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.4 Financiering

3.4.1 Inleiding

In deze paragraaf gaan we in op onze treasuryfunctie. Treasury staat voor het beheren van het geld van de provincie Utrecht. In 2022 is er geen kaderstelling vastgesteld. De nota financieringsbeleid werd in 2020 opgesteld en in november en december 2020 heeft Provinciale Staten het Treasurystatuut 2021-2024 en de Treasurystrategie geactualiseerd en vastgesteld.

We lichten de hoofdlijnen toe in deze paragraaf. We geven in deze paragraaf ook een toelichting op:

  • ontwikkelingen bij vier revolverende fondsen;
  • het afgeven van garanties aan 13 organisaties voor in totaal € 18 mln.;
  • door ons verstrekte leningen aan 7 (geclusterde) organisaties voor in totaal € 4,7 mln.;
  • hoe onze liquiditeit zich heeft ontwikkeld in 2022.

Wettelijk kader treasuryfunctie
Het wettelijk kader van de treasuryfunctie wordt bepaald door de Wet Financiering decentrale overheden (wet Fido). Belangrijk uitgangspunt van deze wet is dat voorzichtig omgegaan moet worden met publieke middelen. Om dit te bereiken moeten wij voldoen aan een aantal normen zoals de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
In het treasurystatuut 2021-2024 zijn de uitgangspunten voor treasury opgenomen:

  1. Treasury voert haar taken prudent uit met inachtneming van de interne en externe kaders;
  2. Treasury voert haar activiteiten uitsluitend uit voor de uitoefening van de publieke taak door de provincie Utrecht.

De doelstellingen voor treasury zijn:
Operationele en tactische doelstellingen:

  1. Het verzekeren van een duurzame toegang tot financiële markten tegen zo gunstig mogelijke condities;
  2. Het tijdig aantrekken van voldoende financieringsmiddelen om het in de jaarlijkse begroting vastgestelde beleid te kunnen uitvoeren (beschikbaarheid);
  3. Het optimaliseren van kosten van financiering en opbrengsten op de verstrekte leningen;
  4. Het zorgen voor kosteneffectief, efficiënt en betrouwbaar betalingsverkeer;
  5. Toezien op een correcte vastlegging van de treasury transacties in de verslaglegging.

Strategische doelstellingen:

  1. Het identificeren, analyseren en beheersen van risico’s die de financiële positie en (rente)resultaten zouden kunnen aantasten;
  2. Het bewaken van de ontwikkeling van de (netto) schuldpositie, inclusief proactieve advisering als de grenzen van kasgeldlimiet bij kortlopende leningen en renterisiconorm bij langlopende leningen dreigen te worden overschreden;
  3. Signaleren en adviseren als er sprake is van strijdigheid van besluitvorming (of beleid) met (nieuwe) regelgeving, gerelateerd aan treasury.

Binnen onze financiële functie is het van belang het onderscheid te herkennen tussen de treasury- en de controlfunctie. Treasury zorgt voor de beschikbaarheid van geldmiddelen. De controlfunctie is juist belast met het toezicht en de bewaking van de aanwending ervan. Vanuit deze rollen is de focus van de controlfunctie dan ook gericht op de baten en lasten en die van treasury op de feitelijke in- en uitgaande kas- en financieringsstromen.

In de treasuryrapportage heeft de treasurer de vrijheid een liquiditeitsprognose op te stellen die niet gebonden is aan wetgeving en andere rapportages. Hierdoor kan een weergave van de werkelijke kasstromen worden benaderd. In deze rapportage wordt de actuele stand van de liquide middelen ingevuld, in combinatie met de laatste planningsinzichten rondom uitgaven, financieringen, investeringen en geldontvangsten. Dit leidt tot een actuele weergave van de huidige en verwachte positie.

Wanneer er in de treasuryrapportage een financieringsbehoefte wordt gesignaleerd zal de treasurer een offerte uitvragen bij minimaal twee sector banken. Hierbij is de treasury strategie leidend. Vervolgens zal het meest gunstige tarief worden geselecteerd en zal de financiering bij de betreffende bank worden aangetrokken.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16