Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

6.1.2

Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk

Nieuwe ontwikkelingen vragen de nodige voorbereidingstijd. In de periode 2019-2023 leggen wij een belangrijke basis voor het ov-netwerk van de toekomst. We werken samen met partners aan de verbetering van landelijke (spoor)netwerken, de voorbereiding van nieuwe concessie(s) en doorontwikkeling van het ov-netwerk op de langere termijn. Deze drie werkvelden staan centraal binnen dit meerjarendoel. Ze kwamen in 2022 samen bij het maken van hoofdkeuzes in het OV Netwerkperspectief en voor de nieuwe ov-concessie(s) die eind 2025 van start gaan.

In mei 2022 hebben we het OV-netwerkperspectief 2025-2035 (met doorkijk naar 2050) en de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe OV-aanbesteding vastgesteld. In dit OV-Netwerkperspectief zijn onder andere de resultaten meegenomen uit het landelijke Toekomstbeeld OV, de studies naar Samen OV Versnellen in Utrecht (OV-studie Zuidwest met de gemeente Utrecht), de toekomstige ov-functie van de binnenstad en de diverse gebiedsuitwerkingen in de deelregio’s (UNED, Regio Amersfoort, Foodvalley).  Die resultaten zijn vertaald in ov-ambitienetwerken voor de verschillende deelsystemen trein, tram, Bus Rapid Transit, bus en aanvullend ov. De uitwerking van het OV-netwerkperspectief in een samenhangend ov-netwerk gebeurt via diverse sporen binnen onze provincie en in regio-overstijgende afspraken.

Op basis van de in mei 2022 vastgestelde Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe OV-concessie(s) hebben we een ontwerp Programma van Eisen (PvE) voor de nieuwe ov-concessies vastgesteld. Het ontwerp-PvE is voor advies en reactie aan diverse stakeholders voorgelegd. Deze reacties worden verwerkt in een definitief PVE dat samen met de overige aanbestedingsdocumenten naar verwachting in juni 2023 wordt vastgesteld.

Nota van uitgangspunten nieuwe concessie(s) 2025 is vastgesteld, inclusief OV netwerkperspectief 2025-2035/2040

Programma van Eisen nieuwe concessie(s) 2025 is vastgesteld