Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Beleidsdoelen

6.1

OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

Toelichting op beleidsdoel

We streven naar een ov-systeem dat ten eerste aansluit op de wensen van bestaande en potentiële ov-reizigers en ten tweede op een kostenefficiënte manier is ingericht. De in het ov vaak gebruikte klantwensenpiramide (beschreven in het Mobiliteitsprogramma 2019-2023) geeft inzicht in de kwaliteitseisen van het ov en het speelveld waarbinnen gewerkt wordt aan deze doelen.  

Het coalitieakkoord Nieuwe energie voor Utrecht verwoordt samen met het mobiliteitsprogramma de ambities voor de ontwikkeling van het ov-systeem in de komende jaren. Het coalitieakkoord stelt geld beschikbaar om:
het ov-aanbod in omvang en kwaliteit op peil te houden;
-   extra te investeren in het aanpakken van knelpunten in de doorstroming van ov;
-   een proef uit te voeren voor ouderen met een krappe beurs;
-   de exploitatiekosten mee te laten groeien met het inwonersaantal in de nieuwe concessie(s) 2023.

De basis voor de begroting 2022 is het uitvoeringsprogramma Openbaar Vervoer 2019-2023 en de uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit. Hierin zijn de ambities uitgewerkt en in de tijd uitgezet. De uitvoering hangt in 2022 nog samen met de ontwikkelingen rondom COVID-19, vanwege de forse impact hiervan op het gebruik en de uitvoering van het ov. De steun van het Rijk voor het openbaar vervoer liep in 2022 door, waardoor het vervoeraanbod in principe op hetzelfde niveau kon blijven. In de praktijk is dat niet gelukt door het chauffeurstekort. Het aantal reizigers zat in 2022 weer in de lift, maar is nog duidelijk onder het niveau van voor COVID-19. Over heel 2022 was het reizigersaantal ongeveer 72% ten opzichte van 2019. Vanwege het chauffeurstekort hebben de twee Utrechtse ov-vervoerders het grootste deel van 2022 een afgeschaalde dienstregeling gereden. De verwachting is dat in de loop van 2023 het chauffeurstekort door de vervoerders wordt opgelost. Maar het herstel van de reizigersaantallen tot het niveau van voor COVID-19 duurt naar verwachting nog tot 2025. Met de vervoerders zijn afspraken gemaakt over het herijken van de ov-concessies, inclusief het verlengen tot december 2025. De aangepaste en verlengde concessies zijn in oktober 2022 door ons vastgesteld en worden per 2023 geëffectueerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16