Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Beleidsdoelen

Indicatoren

Prestatie-indicator

Eenheid

Begroting

Realisatie

Realisatie

Verschil

2022

2021

2022

2022

1 Waardering openbaar vervoer (V-6)

getal

>= 7,5

nnb

7,9

Omschrijving:

De klantwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincie (cijfer1-10 gemiddeld over stad, tram en streek).

Toelichting verschil

In de jaren 2020 en 2021 is geen klantwaarderingsonderzoek gehouden wegens Covid-19

Bron:

Nationale databank wegverkeersgegevens (NDW) + onderliggende databronnen (eigen data provincie en externe data).

2 Kostendekkingsgraat OV (streek)

%

> 50

39,2

nnb

Omschrijving:

De kostendekkingsgraad voor de streekconcessie geeft aan voor
welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het
openbaar vervoer dekken.

Toelichting verschil

Door Corona zijn er minder reizigers, waardoor de kostendekkingsgraad is gedaald.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

3 Kostendekkingsgraad (stad)

%

> 64

45,5

nnb

Omschrijving:

De kostendekkingsgraad voor de stadsconcessie geeft aan voor
welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het
openbaar vervoer dekken(excl. kosten infra).

Toelichting verschil

Door Corona zijn er minder reizigers, waardoor de kostendekkingsgraad is gedaald.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

4 Voorspelbaarheid reistijden OV

%

  ≤ 60

nnb

nnb

Omschrijving:

De afwijking van de langzaamste rijtijden ten opzichte van de
snelste rijtijden (maximaal 60%). De rij- en spreidingstijden laten de
spreiding zien van gerealiseerde rijtijden en vertragingen.

Toelichting verschil

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

5 Bereikbaarheid OV werklocaties

km/u

≥ 30

nnb

nnb

Omschrijving:

De bereikbaarheid voor OV met economische kerngebieden als
bestemming. De bereikbaarheidsindicator voor OV naar
economische kerngebieden is minimaal 30 km/h, Op basis van alle
individuele (model)verplaatsingen in een studiegebied wordt de
reistijd naar deze kerngebieden berekend. [Nog geen
referentiewaarde beschikbaar].

Toelichting verschil

Deze indicator wordt berekend met het verkeersmodel STRAVEM. Oplevering hiervan heeft langdurige vertraging opgelopen. In 2022 wordt het al gebruikt voor diverse toepassingen, ondanks dat STRAVEM nog niet volledig is opgeleverd. Na oplevering in 2023 is het model direct inzetbaar voor alle toepassingen in provinciale en regionale projecten. Hieronder valt ook de berekening van indicatoren.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16