3.8 Projecten

3.8.2 Vernieuwde regionale tramlijn

3.8.2.2 Wat hebben we bereikt?

1. Project VK-sporen is  technisch en administratief afgerond.
  2. Project Inkoop materieel is  technisch en administratief afgerond. De laatste trams zijn in het eerste kwartaal van 2021 afgeleverd en geaccepteerd.
  3. Voor Ombouw SUNIJ-lijn zijn de tracédelen A, B, C en D in exploitatie gegaan in het eerste kwartaal van 2021. Daarmee is de hele lijn weer operationeel is. Een klein team is momenteel nog werkzaam om de restwerkzaamheden af te ronden. Dit zijn in hoofdzaak werkzaamheden voor de zorgvuldige overdracht van dossiers aan de beheerorganisatie.
  4. Deelproject Spooromlegging Nieuwegein City (dat werd eerder het deelproject Nieuwegein City genoemd) is in juli 2022 in exploitatie genomen. Op enkele restwerkzaamheden na is het project gereed. Die werkzaamheden zijn een aantal technische verbeteringen en de overdracht aan de beheerder.
  5. Het projectteam VK+ is technisch gerealiseerd. Momenteel worden enkele restwerkzaamheden voorbereid en uitgevoerd. Ook moeten zaken nog financieel afgehandeld worden met de gemeente Utrecht. Dit zal in het eerste kwartaal van 2023 afgerond zijn.