Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

3.3.4 Provinciale vaarwegen

Wat hebben we bereikt?

Het onderhoud van provinciale vaarwegen bevat het onderhoud aan het Merwedekanaal, de Linge, de Kromme Mijdrecht, Grecht en de Eem.
De in 2022 geplande onderhoudswerkzaamheden aan de vaarwegen zijn zoveel mogelijk de gemaakte afspraken uitgevoerd.
Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Utrechtse deel van het Merwedekanaal is voor het jaar 2022 integraal overgedragen aan de provincie Zuid-Holland. Er is daartoe in 2020 met de provincie Zuid-Holland een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met een looptijd van vooralsnog vijf jaar.
De Linge is over een lengte van circa 10 km aan de noordzijde in eigendom van de provincie; Waterschap Rivierenland heeft het beheer en onderhoud gemandateerd uitgevoerd.
In opdracht van de Provincie Utrecht zijn de overige waterwegen, Kromme Mijdrecht en Grecht, beheerd en onderhouden door de waterschappen/Hoogheemraadschappen.
De Eem, de vaargeul in de Eemmond en de Oude Rijn worden door de provincie Utrecht onderhouden.

Wat hebben we gedaan?
In 2022 is gestart met de voorbereidingen voor het nieuwe baggerbestek. Het werk is voor een periode van drie jaar aanbesteed en gegund aan De Heer Land en Water. Voor wat betreft de uitvoering is de deelopdracht voor 2022 door omstandigheden niet gestart en zal in 2023 samen met deelopdracht 2023 in dat jaar worden uitgevoerd. Het restant van de verplichting 2022 moet daarom voor dit onderdeel worden overgeheveld naar 2023.
Ook is in 2022 gestart met de aanbesteding van een meerjarig (4, uitloop 5a6 jarig) bestek om de resterende houten oeverconstructies te vervangend. Gelet op de veranderende omgeving moet eerst gewacht worden op het vaststellen van een nieuw beheersplan. Voor 2023 staan desondanks een tweetal trajecten ten noorden van e A1 op de planning voor uitvoering.

Wat heeft het gekost?

bedragen x € 1.000

Vast onderhoud Vaarwegen
De bestedingen van vast onderhoud Vaarwegen zijn nagenoeg gelijk aan de begroting.

Variabel onderhoud Vaarwegen
In 2022 is per saldo circa € 0,2 mln. minder besteed aan variabel onderhoud Vaarwegen. Dit wordt veroorzaakt door vertraging in het aanbestedingstraject voor de baggerwerkzaamheden van de Eem als gevolg van tekort aan personele capaciteit.