Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

3.3.5 Provinciale gebouwen

3.3.5.1 Huis voor de provincie

De technische renovatie van de etages 2 tot en met 6 is in zijn geheel uitgevoerd volgens plan. Naast deze technische renovatie is door de opvang van Oekraïense vluchtelingen ook meerwerk uitgevoerd. Dit betekent dat er activiteiten vanuit de MJOP naar voren zijn gehaald. Door de gemaakte aanpassingen die gemaakt zijn in het pand, was het verstandig om deze werkzaamheden eerder uit te voeren dan in de MJOP was opgenomen.

Het uitvoeringsprogramma verduurzaming vastgoed heeft in 2022 vertraging opgelopen, dit had twee hoofdredenen:

• De opvang van Oekraïense vluchtelingen heeft grote impact gehad op de inzet van het facilitaire team.
  • De verantwoordelijke projectmanager heeft midden 2022 de organisatie verlaten. Door de specifieke vereiste kennis en de krapte in de arbeidsmarkt is het niet gelukt deze functie in 2022 in te vullen.

Hybride werken blijft in ontwikkeling in 2023. In 2022 is het programma hybride werken afgerond en is de verantwoordelijkheid van de doorontwikkeling binnen het managementteam van bedrijfsvoering belegd. In 2022 hebben diverse ontwikkelingen op dit vlak plaatsgevonden, denk hierbij aan de teamsessies waarbinnen met teams afspraken zijn gemaakt hoe om te gaan met het hybride werken.

3.3.5.2 Paushuize inclusief dienstwoningen

Het plan rondom funderingsherstel is opgesteld en afgestemd met de gemeente. Het funderingsherstel is in 2022 helemaal afgerond. Enkel het herstel van het stucwerk (binnenzijde) dient nog uitgevoerd te worden. Dit willen we samen laten vallen bij de mogelijke wisselingen van exploitant. Door de impact van deze herstelwerkzaamheden zowel bij ons (impact in tijd) als de exploitant (overlast) zijn niet alle werkzaamheden van de MJOP uitgevoerd.

De afspraken met de exploitant rondom kwijtschelding van een deel van de huursom zijn na een korte periode van onderhandeling afgerond en de acties zijn uitgevoerd.

3.3.5.3 Steunpunten De Meern en Huis ter Heide
Beide gebouwen hebben een nieuw energielabel (a+++++) door de aanpassingen die zijn uitgevoerd.
Zo zijn in 2022 72 zonnepanelen op De Meern en 120 zonnepanelen op Ocriet-eiland geïnstalleerd. Ook is een laadpaal geïnstalleerd op Ocriet-eiland.

Huis ter Heide en Ocriet-eiland zijn in 2022 beide van het gas af gegaan.
                                 bedragen x € 1.000