Programma 7. Cultuur en erfgoed

7.1.4

Het cultuurprofiel van Utrecht is steviger in samenwerking met gemeenten en partners

Om gelijke tred te houden met de verwachte bevolkingsgroei moeten we onze culturele infrastructuur op orde houden en versterken. Dit doen we, samen met gemeenten en de culturele sector, door het verzilveren van de kansen zoals geformuleerd in het cultuurprofiel Eeuwig Jong. Het is onze ambitie om

• meer mensen actief te laten deelnemen aan kunst en cultuur;
  • professionele makers nog beter te faciliteren;
  • museale beeldende kunst te laten zien in de regio;
  • te investeren in de deskundigheid van gemeenten en de cultuur- en erfgoedsector.

Vanzelfsprekend dragen de activiteiten onder 7.1.1 tot en met 7.1.3 ook bij aan het versterken van de culturele infrastructuur.

Cultuurparticipatie : Met gemeenten en culturele instellingen hebben we onze rolinvulling en aanpak bepaald. Onderdeel van de aanpak was het aanstellen van een provinciale kwartiermaker. Deze kwartiermaker heeft gezorgd voor kennisdeling en versterken van het bovenlokale netwerk van culturele instellingen. Daarnaast is in samenspraak met het veld besloten dat ZIMIHC, een instelling voor amateurkunst, de komende twee jaar onze rol op het terrein van inclusieve cultuurparticipatie gaat borgen en invullen.

Deskundigheidsbevordering : Het netwerk met de gemeenten is verder verstevigd en hun deskundigheid is vergroot door het organiseren van bestuurlijke- en ambtelijke bijeenkomsten en het versturen van nieuwsbrieven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen van kennis en informatie over de energiemaatregelen voor de cultuursector, herstel na corona of de ontwikkeling van de maatschappelijke bibliotheek.

Cultuurparticipatie

Aan de hand van de uitkomsten van onderzoek naar samenwerkings-verbanden tussen culturele instellingen en het sociaal domein is de provinciale rol, focus en inzet op het gebied van cultuurparticipatie bepaald en vertaald in meerjarenbeleid

Financiële ondersteuning van het ‘Jeugdfonds Sport & Cultuur’ voor het laten participeren aan cultuur van kinderen en jongeren uit gezinnen met weinig geld

Talentontwikkeling:

Aan de hand van de uitkomsten van de onderzoeken naar de gewenste regionale samenwerkingsstrategie op het gebied van talentontwikkeling is het meerjarenbeleid bepaald.

Regionale samenwerking museale beeldende kunst:

Er zijn minimaal drie projecten op het gebied van programmering, marketing en/of collectiebeheer binnen het regionaal museaal samenwerkingsverband gerealiseerd

Deskundigheidsbevordering:

De provincie faciliteert binnen de Culturele Stedelijke Regio Utrecht de samenwerking met de gemeenten en sluit daarbij aan op de vragen die er bij gemeenten leven

We organiseren hiertoe minimaal 2 bijeenkomsten met gemeenten ten behoeve van kennisdeling en 2 bestuurlijke bijeenkomsten. Daarnaast publiceren we minimaal 4 nieuwsbrieven voor gemeenten en creëren we een digitale uitwisselingsmogelijkheid voor gemeenten waarin zij onderling informatie kunnen uitwisselen

Op thematisch niveau organiseren we bijeenkomsten voor de sector.

Uitkomsten van de in 2021 uitgevoerde evaluatie zijn vertaald naar nieuw beleid op het gebied van deskundigheidsbevordering. We sluiten aan op de vragen van het werkveld

Vanwege de coronacrisis is dit onderdeel voor wat betreft de culturele sector gedeeltelijk uitgevoerd. Wel is via andere wegen geïnvesteerd in dit doel, bijvoorbeeld door het Steunpakket en het Erfgoed Expert Team. In 2022 is duidelijk geworden op welke thema's in de komende periode wordt ingezet op het gebied van deskundigheid. Dit betreft onder andere publiek en vrijwilligers, innovatie en ontwikkeling, inclusie en arbeidsmarktpositie. De plannen voor deskundigheidsbevordering worden hierop aangepast.