Programma 7. Cultuur en erfgoed

7.1.2

Het bibliothekennetwerk is sterker en bibliotheken zijn beter toegankelijk voor iedereen

De provincie ondersteunt en faciliteert het functioneren van het bibliotheeknetwerk en de ontwikkeling en vernieuwing van de bibliotheekfunctie. We doen dat mede op grond van taken die de Bibliotheekwet ons toe kent. We realiseren deze doelen via onze partnerorganisatie het Bibliotheek Service Centrum (BiSC). In 2022 is ingezet op een nauwere samenwerking tussen BiSC en de Utrechtse bibliotheken. Naast ondersteuning op de backoffice zijn er gezamenlijke innovatieprojecten uitgevoerd die bijdragen aan de toegankelijkheid van de bibliotheken en de doorontwikkeling van de maatschappelijke bibliotheek. Zo helpt BiSC bijvoorbeeld een aantal kleinere regiobibliotheken met samenwerken op maatschappelijke opgaven en kernactiviteiten en hebben BiSC en provincie mede gezorgd voor de terugkeer van de openbare bibliotheek in de gemeente Montfoort. Daarnaast heeft BiSC in 2022 de voorbereidingen getroffen voor een bestuurlijke fusie met Cubiss, de collega ondersteuningsinstelling van Nood-Brabant en Limburg. Per 1 januari 2023 zijn deze instellingen bestuurlijk gefuseerd (1 directie, 1 Raad van Toezicht). BiSC Utrecht blijft de taken voor de provincie Utrecht ongewijzigd uitvoeren, maar heeft door de fusie o.a. een grotere innovatieve slagkracht.

Organiseren van een (digitale) conferentie voor alle Utrechtse betrokken partijen op het gebied van taalhuizen en laaggeletterdheid, met als doel de uitwisseling van ideeën en zo het effectiever verminderen van laaggeletterdheid

Na gesprekken met de belanghebbenden is besloten om geen conferentie te organiseren, maar een verkennend onderzoek te laten uitvoeren naar de mogelijke rol die onze provincie kan spelen op het gebied van laaggeletterdheid. Dit onderzoek is voor de zomer van 2023 gereed.