Programma 7. Cultuur en erfgoed

7.1

De culturele infrastructuur is sterk

Toelichting op beleidsdoel

Kunst en cultuur zijn medebepalend voor ons gevoel van welzijn en voor onze identiteit. Iedereen in onze provincie moet hieraan kunnen deelnemen en van kunnen genieten. We richten ons als provincie in het bijzonder op cultuureducatie, bibliotheken en festivals. In samenwerking met gemeenten verstevigen we het cultuurprofiel van Utrecht.
De basis van de cultuursector is op orde, maar er zijn ook nog lacunes. De bevolkingsgroei is bijvoorbeeld een aandachtspunt en ook de nasleep van corona en andere problemen zoals de energiecrisis.
Het jaar 2022 was het derde jaar in de uitvoering van het cultuur- en erfgoedprogramma Voor Jong & Altijd. De looptijd van het programma is verlengd tot en met 2024. Aanvullend op het programma is de cultuur- en erfgoed sector in de coronacrisis geholpen met het Steun- en herstelpakket Cultuur en Erfgoed. In 2022 was het pakket vooral gericht op programmering, jonge makers, innovatie en steun aan onze partnerinstellingen.