Programma 7. Cultuur en erfgoed

7.1.1

Cultuureducatie (kunst, media en erfgoed) is beter, frequenter en bereikt meer scholen (BO en VO)

Onze partnerorganisaties Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht hebben er met drie verschillende programma’s aan bijgedragen dat kwalitatief goede cultuureducatie bereikbaar is voor een groot deel van de kinderen in onze provincie. Die programma's zijn gericht op het primair onderwijs en worden al meerdere jaren met veel succes uitgevoerd. Het Kunstmenu laat kinderen professionele kunst beleven, het Cultuurprogramma laat kinderen hun lokale culturele omgeving ervaren, en Cultuureducatie met Kwaliteit is een matchingsprogramma vanuit het Rijk met als doel om de kwaliteit en borging van cultuureducatie op de scholen te versterken. Er wordt in alle programma’s samengewerkt met de scholen, gemeenten en (lokale) culturele instellingen. Vanaf 2020 is de inzet op cultuureducatie uitgebreid naar het voortgezet onderwijs, met nadruk op het vmbo. Ook hierbij voeren partnerorganisaties Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht het programma uit. Zij hebben scholen in het voortgezet onderwijs ondersteund om cultuureducatie een stevigere plek te geven in het onderwijs. Het programma heeft zich onder andere gericht op kennisdeling, het scholen van docenten en het ontwikkelen van formats die in de hele provincie toepasbaar zijn. Het is duidelijk dat corona impact heeft gehad op de uitvoering. Kunst Centraal heeft veel flexibiliteit getoond in het bieden van alternatieven. Die zijn door de scholen goed beoordeeld.

Op 75% van de basisscholen in de provincie Utrecht (m.u.v. Utrecht en Amersfoort) heeft Kunst Centraal het Kunstmenu uitgevoerd waardoor kinderen gedurende de basisschoolperiode in aanraking komen met alle kunstdisciplines

69% van de basisscholen is bereikt. Het lagere percentage is te wijten aan fusies en opheffen locaties enerzijds, toevoeging van gemeente Vijfheerenlanden anderzijds. In die gemeente is Kunst Centraal aan het opbouwen. In enkele gevallen maken scholen andere keuzes. Streven is nog steeds 75% en daar is de acquisitie ook op gericht.

Op alle basisscholen in de provincie Utrecht (m.u.v. Utrecht en Amersfoort) heeft Kunst Centraal het cultuurprogramma uitgevoerd waardoor kinderen kennismaken met hun eigen culturele omgeving door lokaal op maat gemaakte projecten die kunst en erfgoed uit de omgeving laten zien

Vanuit programma Cultuureducatie met kwaliteit zijn scholen ondersteund bij het versterken van de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen, professionalisering van leerkrachten en het versterken van de samenhang met andere leergebieden. In 9 gemeenten is een collectief programma uitgevoerd. Vanuit het VO-programma zijn vmbo-scholen ondersteund om cultuureducatie een stevigere plek te geven in het onderwijsprogramma.