Programma 7. Cultuur en erfgoed

7.1.3

Er nemen meer mensen deel aan kunst en cultuur doordat  festivals floreren

Door ondersteuning van culturele festivals met een artistieke missie en visie willen we een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de sociale leefomgeving. Festivals maken onze provincie aantrekkelijk, vanuit cultureel, toeristisch en economisch perspectief. Op basis van het in maart 2020 vastgestelde festivalbeleid, zijn vierjarige subsidies toegekend, met extra middelen om meer regionale festivals te ondersteunen. Hoewel de coronacrisis de festivals hard heeft geraakt, hebben in 2022 alle 27 festivals een volwaardige editie kunnen realiseren. Voor kleine festivals was er een aanvullende subsidie beschikbaar vanuit het Corona Steun- en Herstelpakket. Deze subsidie maakte het mogelijk lasten te dekken waarvoor de publieksinkomsten te laag waren, zoals gages voor artiesten en productiekosten. Ook werden hiermee extra zaken gedekt zoals streaming.

De 27 festivalorganisaties die provinciale subsidie ontvangen, hebben hun editie 2022 gerealiseerd. Het uitgangspunt is dat de festivals op basis van de oorspronkelijke meerjarenplannen (pre Corona) kunnen worden gerealiseerd. Mochten er in 2022 Corona-maatregelen van toepassing zijn, dan zal een online of hybride editie worden uitgevoerd. De technologische innovaties die zijn ontstaan tijdens de Corona-crisis zullen in de reguliere edities worden geïmplementeerd