Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1

De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten.

Toelichting op beleidsdoel

De beoogde ontwikkeling van ons stedelijk en landelijk gebied vraagt om duidelijke en actuele provinciale ambities. In de Omgevingsvisie staat onze visie op hoofdlijnen. Deze werken wij integraal uit in diverse programma’s en de Omgevingsverordening die doorwerkt in gemeentelijk beleid. Afwegingen in praktijksituaties maken wij in nauwe samenwerking met alle betrokken partijen, met oog voor het lokale belang én voor de regionale context. Bij dit alles maken we gebruik van het instrumentarium van de Wet ruimtelijke ordening (nu) en de Omgevingswet (straks). De Omgevingswet is weer enkele malen uitgesteld, inwerkingtreding is nu gepland op 1 januari 2024. Dit heeft gevolgen voor onze voorbereidingen op deze wet.

In de samenwerking met het Rijk en met de Utrechtse regio’s was vooral de RO-brief van het kabinet (d.d. 17 mei 2022) van grote invloed op ons werk. Het Rijk wil weer de regie op de ruimte nemen. Daarbij is een grote rol weggelegd voor de provincie als middenbestuur. Daarbij wordt via het spoor van de nationale programma’s, het spoor van de NOVEX-gebieden en het Ruimtelijk Voorstel de provincie gevraagd om voorstellen te doen voor de versnelde uitvoering van de Nationale Omgevingsvisie.

Om te kunnen groeien met een evenwichtige balans tussen (recreatief) groen en rode ontwikkelingen werken we aan het programma Groen Groeit Mee. Uitgangspunt bij het omgevingsbeleid is een keuze voor integrale, toekomstgerichte oplossingen, waarmee we kwaliteiten behouden of versterken. Als dat nodig is doen we dat met compenserende maatregelen. We streven naar het concentreren en combineren van nieuwe ontwikkelingen en gaan zorgvuldig om met de schaarse ruimte en aanwezige kwaliteiten. Daarnaast stimuleren we ruimtelijk ontwerp en innovatie.

Bij het voorbereiden van beleid en uitvoering willen wij ons meer als 'digitale overheid' laten zien. We zorgen voor de (wettelijk verplichte) digitale vastlegging en het beschikbaar stellen van gegevens. Daarnaast willen we met meer vindingrijke digitale middelen de betrokkenheid van inwoners bij vraagstukken en oplossingsmogelijkheden vergroten.