Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.3

Met gemeenten wordt pro-actiever samengewerkt aan lokale opgaven vanuit wederzijdse belangen

Van Ruimtelijke Agenda Gemeenten naar Omgevingsagenda Gemeenten

In 2022 is er een digitale werkomgeving (GIS kaart) neergezet als Omgevingsagenda Gemeenten. Een viewer, invoerformulier en een beheeromgeving ondersteunen de samenwerking tussen overheden aan de gebiedsinitiatieven en de op uitvoering gerichte initiatieven. Daarmee is er op elk gewenst moment overzicht van de gebiedsinitiatieven en op uitvoering gerichte initiatieven waarin we met gemeenten samenwerken aan de realisatie van provinciale belangen. Het overzicht laat ook zien hoe wij ons tot deze initiatieven verhouden. Er is geoefend met de inhoudelijke invulling van de kaart. Voor definitieve invulling en gebruik worden in 2023 stappen gezet met het coördinatiepunt voor gemeentelijke visies, plannen en initiatieven.

Begeleiding gemeentelijke plannen
Het aantal reacties op bestemmingsplannen en gemeentelijke omgevingsvergunningen in verschillende fasen van de procedure daalde licht, van 470 naar 447.
Het aandeel ontwerpplannen waartegen een zienswijze is ingediend verschilde ook niet veel met het jaar daarvoor. In 93% van de gevallen was geen zienswijze nodig. Geen van de zienswijzen heeft geleid tot een reactieve aanwijzing.
In 2022 hebben we vijf keer een ontheffing verleend:

• Twee keer voor bebouwing binnen het beperkingengebied voor lokaal spoor;
  •  Eén keer om realisatie van een nieuwe supermarkt buiten bestaand winkelgebied mogelijk te maken;
  • Twee keer om realisatie van stedelijke bebouwing buiten stedelijk gebied mogelijk te maken, voor een brandweerkazerne en voor tijdelijke flexwoningen.

In alle gevallen is geborgd dat provinciale belangen niet worden geschaad.

We hebben actief ingezet op integrale advisering en afstemming met de regionale programma's, zoals bij woon- en werklocaties en energieprojecten.
We hebben kwartier gemaakt voor het coördinatiepunt voor gemeentelijke visies, plannen en initiatieven. De inrichting is later gestart dan gepland, maar de eerste stappen zijn gezet. Definitieve invulling vindt plaats in 2023.

Digitale werkomgeving Omgevingsagenda Gemeenten gereed.

Het coördinatiepunt gemeentelijke ruimtelijke visies, plannen en initiatieven is ingericht

Voor organisatie en inrichting van het Coördinatiepunt Beleidsdoorwerking zijn de voorbereidingen voltooid met het doel operationeel te zijn begin Q2 2023. De start en inrichting hebben door verschillende omstandigheden, waaronder uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, enige vertraging opgelopen.

Voor de procedures en werkwijze onder de Omgevingswet zijn uitgewerkte procesbeschrijvingen beschikbaar. Daarnaast ook, op onze werkwijze toegesneden digitale tools en standaarddocumenten.