Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.1

De integrale aanpak van het provinciaal omgevingsbeleid is beter geborgd.

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is in 2022 tweemaal uitgesteld. In februari werd bekend dat 1 juli 2022 niet doorging. En in oktober werd bekend dat ook 1 januari 2023 niet zou doorgaan.De Eerste Kamer heeft inmiddels op 14 maart 2023 ingestemd met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024.
Het werken volgens de Omgevingswet is wel verder vormgegeven. De organisatie werkt met de Omgevingsvisie en met de Interim Omgevingsverordening. Daarnaast is gestart met samenwerken volgens de beleidscyclus. Daarvoor zijn coördinatiepunten in oprichting voor beleidsontwikkeling, beleidsdoorwerking, uitvoering en monitoring. Deze coördinatiepunten helpen de organisatie met het werken met het instrumentarium van de Omgevingswet en leggen de koppeling tussen uitvoering en beleid.

Op 9 februari 2022 is door Provinciale Staten de werkwijze voor programma’s en projectbesluiten vastgesteld. Op 30 maart 2022 hebben Provinciale Staten de Omgevingsverordening vastgesteld. Dat is de verordening die in werking treedt als de Omgevingswet in werking treedt. Daarnaast is gestart met de eerste wijziging van de Omgevingsverordening. In verband met de uitgestelde inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Provinciale Statenverkiezingen is deze wijziging met een half jaar uitgesteld. Deze wijziging zal op 1 maart 2024 in werking treden.

De Omgevingsverordening onder de Omgevingswet en de eerste herziening daarvan zijn vastgesteld.

Op 30 maart is de Omgevingsverordening (OVG) vastgesteld. Door uitstel van de Omgevingswet en de Provinciale Staten verkiezingen is inwerkingtreding van de eerste wijziging van de OVG uitgesteld naar 1-1-2024.

Het coördinatiepunt Omgevingsbeleid is ingericht.