Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.3

Er is passende woonruimte die aansluit bij de woningbehoefte in de provincie Utrecht.

Toelichting op beleidsdoel

Er moeten veel woningen bij komen in onze provincie om voor iedereen die hier wil wonen een goede, betaalbare woning te hebben. Om prettig te wonen willen we zorgen dat de woningen bereikbaar zijn, in een gezonde en aantrekkelijke omgeving staan, bestand zijn tegen de risico's van een veranderend klimaat en duurzaam zijn gebouwd.

Met de regio's Amersfoort, Foodvalley en Utrecht bepalen we waar ruimte is voor meer woningen. Jaarlijks stellen we een programma vast waarin we per gemeente en locatie opnemen hoeveel woningen in welke prijscategorie gebouwd kunnen worden. Verder helpen we gemeenten, corporaties en ontwikkelaars met het oplossen van knelpunten om op die manier de woningbouw te versnellen.

Met vier gemeenten werken we samen aan het vergroten van de leefbaarheid in specifieke aandachtswijken. Onze rol is om in beeld te brengen welke aanpak wordt gekozen en of dat bijdraagt aan verbeteringen in de wijk.