Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.3.1

De woningbouwopgave vindt sneller en vraag gestuurd plaats door gerichte en slimme interventies en maatwerk

Met de start van een minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) is het thema Volkshuisvesting weer terug op de nationale agenda. Het Rijk wil meer regie op de volkshuisvesting, wat ook gevolgen heeft voor de rol van de provincies op dit thema. Afgelopen jaar hebben wij een randvoorwaardelijk bod gedaan aan het Rijk om in de periode 2022 tot en met 2030 83.500 woningen toe te voegen in onze provincie. Na een realitycheck in de zomermaanden hebben het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en wij op basis van het randvoorwaardelijke bod in oktober de ‘afspraken woningbouw’ ondertekend. Vervolgens zijn het bod en de afspraken met BZK de basis geweest voor het opstellen van woondeals met de regio's U10, Amersfoort en Foodvalley. De woondeals zullen in het voorjaar van 2023 ondertekend worden. Daarmee vormen de drie opgetelde regionale woondeals vanaf 2023 een nadere uitwerking van de provinciale doelstellingen in het uitvoeringsprogramma Versnelling Woningbouw 2021-2024.

De totstandkoming van het bod en de woondeals hebben in 2022 veel inzet gevraagd. Daardoor was er vanuit het programmateam minder tijd voor de ondersteuning van gemeenten en corporaties bij de uitvoering van al bestaande woondeals en concrete gebiedsontwikkelingsprojecten. In totaal zijn toch nog 19 woningbouwplannen in 2022 financieel ondersteund. Dit waren 8 plannen in regio U10, 9 plannen in regio Amersfoort en 2 plannen in regio Foodvalley met totaal in deze plannen een planvoorraad van 14.880 woningen.

Daarnaast is nog 17 keer gebruik gemaakt van de flexpool-regeling en het expertteam TEMPO. Dit betreft voor het grootste deel de flexpool-middelen, waarbij gemeenten subsidie konden aanvragen voor extra capaciteit om woningbouwprojecten tot uitvoering te brengen. In 2022 is hiervoor een kleine € 2,8 miljoen uit het programmabudget ingezet. Eind 2022 zijn ook weer nieuwe flexpool-gelden vanuit het ministerie van BZK overgemaakt, waarmee het provinciale budget voor flexpoolgelden is aangevuld. Door gemeenten en corporaties is daarnaast weinig gebruik gemaakt van het in 2022 geformeerde Expert-versnellingsteam (TEMPO). Dit is de denktank met uiteenlopende expertises die bijvoorbeeld doorbraken zou kunnen creëren bij vastgelopen projecten. Er vindt in 2023 een tussentijdse evaluatie plaats op dit instrument, waarbij gekeken wordt hoe het aanbod van expertise beter kan aansluiten bij de vraag van gemeenten bij woningbouwopgaven.

Oppakken van de acties uit de Woondeal Regio Utrecht en Amersfoort met de provincie als zichtbare partner.

Door inzet voor het provinciaal bod en regionale woondeals in 2022, was minder tijd voor ondersteuning van gemeenten bij bestaande woondeals.

Behandeling van tenminste tien casussen door het versnellingsteam.

Er zijn maar 2 casussen voorgelegd aan het Expert-versnellingsteam TEMPO.