Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.8 Projecten

3.8.3 Complexe projecten

N226 Spooronderdoorgang Maarsbergen

Doelstelling
Het doel van het project is de huidige en de te verwachte knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid op te lossen voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer. Dat doen we door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, een voor gemotoriseerd verkeer en een voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem.

Kenmerken

Besluit Provinciale Staten

6 november 2018, besluitnummer PS2018MME23

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

Uitvoering start in 2023

Verwacht jaar afronding

2027

Voortgang 2022
Het project bevindt aan het einde van de voorbereidingsfase.
Begin 2022 is gestart met de eerste fase van de bomenkap. Daarna zijn de nodige kabels en leidingen en het riool verlegd. Begin 2023 is de tweede fase van de bomenkap
In oktober 2022 is de samenwerkingsovereenkomst ondertekend samen met projectpartners ProRail en gemeente. Dit alles onder onze projectleiding. Daarmee is het startsein gegeven voor de aanbesteding door ProRail voor het project. Inmiddels hebben wij ook de projectleiding van het project overgedragen aan ProRail.
ProRail is verantwoordelijk voor het opstellen van het aanbestedingscontract, het uitvoeringsontwerp en de uiteindelijke realisatie van het project. Realisatie is gepland in de periode 2023-2027.

Financiën

Totaal krediet bruto (incl. indexering)

Gerealiseerd t/m 2021

Budget 2022

Realisatie 2022

Prognose eindstand

Resultaat

€ 23,8 miljoen

€ 5,9 miljoen

€ 0,7 miljoen

€ 0,4 miljoen

€ 23,8 miljoen.

€ 0

Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) is € 23,8 miljoen. Het brutokrediet is inclusief een indexatie van € 0,6 miljoen. Via onze administratie worden alleen de lasten verantwoord die we als provincie dragen. Het aandeel van het Rijk/ProRail is € 28,3 miljoen en wordt geïndexeerd. De bijdrage van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is € 2,5 miljoen. Deze bijdrage wordt niet geïndexeerd.

Risico’s

Risico

Beheersmaatregel

De scope van het project wijzigt met een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significante extra kosten.

Scope beheersen tijdens uitvoering.

Aanbesteding door ProRail mislukt.

Zorgvuldige voorbereiding overdrachtsdossier.
Marktconform indexeren

De omgevingsvergunning (stikstof) wordt niet verleend tijdens de uitvoering.

Zorgvuldige voorbereiding overdrachtsdossier.

N233 Rijnbrug Rhenen

Doelstelling
We willen samen met de provincie Gelderland de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren in 2025-2026 voorzien van een nieuw bovendek met 2 x 2 rijstroken en een fietspad van 3 meter breed aan beide zijden. Op dit moment heeft de brug één rijstrook in elke richting. Op de Utrechtse oever worden de aansluitingen met de Geertsesteeg en de Achterbergsestraatweg ook aangepast.

Kenmerken

Besluiten Provinciale Staten

10-12-2018, 81DCB1FE, 09-02-2022 PS2022MM01

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

2016

Verwacht jaar afronding

Niet van toepassing

Voortgang 2022
In 2019 is de Nota Reikwijdte en Detailniveau opgesteld voor de Rijnbrug. Hierop is de Plan-MER opgesteld van het vastgestelde 2 x 2-ontwerp. Vanaf 2020 is gewerkt aan de stikstofproblematiek op het project. Een ingeschakeld ingenieursbureau heeft de nodige (technische) onderzoeken uitgevoerd en een conceptversie van het realisatiecontract opgeleverd. Uit de onderzoeken is gebleken dat de steunpunten van de huidige brug constructief zullen moeten worden verstevigd. De hiermee gepaard gaande kostenstijging is inclusief andere actuele uitgangspunten en indexatie tot een nieuwe raming verwerkt.
Voor de extra kosten hebben we een aanvullend krediet  toegekend. We hebben de extra kosten ook aan de provincie Gelderland voorgelegd. Die heeft het budget niet geactualiseerd. Daarom is het project  on hold gezet en wordt er in principe niet langer aan gewerkt. We voeren nog wel enkele acties uit voor bijvoorbeeld de projectfinanciën. Op voorstel van Gelderland is een taskforce gevormd om te onderzoeken hoe de middelen alsnog zouden kunnen worden verkregen. Dit heeft ertoe geleid dat het Rijk € 40 miljoen ter beschikking stelt voor dit project in het kader van de woningbouwopgave Foodvalley/Arnhem-Nijmegen. Op basis hiervan heeft ook de provincie Gelderland besloten om aanvullend bij te dragen. Het krediet zal hierop in 2023 worden aangepast.
Er is er geen zicht op een stikstofoplossing. De discussie over beleidskeuzes over stikstof ligt buiten de invloedssfeer en mandaat van het project. Hiermee is de verdere voortgang van het project volledigheid onzeker.

Financiën

Totaal krediet bruto  (incl. indexering)

Gerealiseerd t/m 2021

Budget 2022

Realisatie 2022

Prognose eindstand

Resultaat

€ 112,4 miljoen

€ 3,9 miljoen

€ 0,3 miljoen

€ 0,2 miljoen

€ 112,4 miljoen

€ 0

*Betreft bijdrage Provincie Gelderland.

Toelichting op financiën
Het project Rijnbrug Rhenen N233 kent een totaal krediet (bruto) van € 112,4 miljoen. Bijdragen van derden zijn € 46,75 miljoen. Er is kritisch gekeken naar mogelijkheden om het project te versoberen. We hebben het Rijk nogmaals gevraagd een bijdrage te leveren aan het aanpakken van de brug. We hebben de effecten van de P-85 waarde voor de overschrijdingskans goed in beeld gebracht en een second opinion op de actualisatie van de kostenramingen en de risico’s laten uitvoeren. De resultaten hiervan hebben geleid tot een aanscherping van de raming met een aanvullende kredietbehoefte van totaal € 60 miljoen om het project te kunnen aanbesteden. Daarvan komt € 29,6 miljoen ten laste van onze provincie en € 30,4 miljoen voor de provincie Gelderland. Het aanvullende krediet voor onze extra bijdrage is verwerkt in het bovenstaande totale krediet. De aanvullende bijdragen van het Rijk en de provincie Gelderland zullen in 2023 verwerkt worden in dit krediet.

Risico

Beheermaatregel

Onderbouw voldoet niet aan uitgangspunten nieuwe richtlijnen Rijkswaterstaat.

> Belastingberekening nieuw brugdek bestaande pijlers.
> Aanvullend onderzoek aan de pijlers.

Oplossen stikstof.

> Volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand.

Aanpassing N233 Rondweg-Oost te Veenendaal

Doelstelling
Het betreft de realisatie van de wegverbreding N233 naar 2x2, tussen Wageningselaan en A12, met een ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en aanpassing van de kruispunten van de N233 met Wageningselaan en De Smalle Zijde. Vanaf de Grift tot aan de A12 wordt een snelheidsregime ingesteld van 70 km/u.
Met de uitvoering van dit project wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de afname van het totaal aantal voertuigverliesuren op de N233. Hierdoor vermindert het oponthoud gedurende de dag en vooral gedurende de spitsperiodes op werkdagen. Ook verbetert de voorspelbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van belangrijke woon-, werk- en winkellocaties.

Kenmerken

Besluit Provinciale Staten

8 januari 2019, PS2019MME03

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

2019

Verwacht jaar afronding

2027

Voortgang 2022
De gemeenteraad van Veenendaal heeft op 24 januari 2019 geadviseerd om over te gaan tot verbreding van de N233 inclusief een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan/Van Essenlaan. Hij heeft hiervoor ook een bijdrage beschikbaar gesteld. Wij hebben daarmee ingestemd. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van de bestuursovereenkomst van 10 april 2019 tussen onze provincie en de gemeente Veenendaal. Tot medio 2022 was een voorbereiding voorzien van het project tot 2024, met een realisatie tot 2027. Maar er is geen zicht op een stikstofoplossing en de discussie over beleidskeuzes ligt buiten de invloedssfeer en het mandaat van het project. Hiermee is de verdere voortgang van het project volledig onzeker. Daarom wordt het project in fasen uitgevoerd, waarvan Groenpoort de eerste is.

Fase Groenpoort
Momenteel wordt (alleen) het meest noordelijke deel van het project verder voorbereid. Hier is zicht op uitvoering. Dit deel faciliteert de woningbouwontwikkeling Groenpoort. Hiervoor is een bestemmingsplan beschikbaar met voldoende stikstofsaldo om ook het eerste deel van het project N233 ROV uit te voeren. Groenpoort is het meest noordelijke deel van Veenendaal-Oost. Hier worden de komende jaren een kleine duizend woningen gebouwd. De N233 wordt ter plaatse over een korte afstand verbreed naar 2x2 rijstroken. Er komt een nieuwe aansluiting voor Groenpoort en er worden aan beide zijden van de weg geluidschermen gebouwd. Hiermee wordt de wijk ontsloten en voorzien van wettelijke geluidsmaatregelen, zodat de woningen ook bewoond kunnen worden.

In het vierde kwartaal van 2022 is gestart met het actualiseren van de aanbestedingsstukken. De aanbesteding heeft in het voorjaar van 2023 plaats, de gunning is in de zomer en de beoogde uitvoering van de werkzaamheden is gepland in 2024.

Financiën

Totaal krediet bruto (incl. indexering)

Gerealiseerd t/m 2021

Budget 2022

Realisatie 2022

Prognose eindstand

Resultaat

€ 65,0 miljoen

€ 0,8 miljoen

€ 1,0 miljoen

€ 0,4 miljoen

€ 65,0 miljoen

€ 0

Toelichting op financiën
Het project kent een totaal krediet (bruto) van € 65,0 miljoen. Het brutokrediet is inclusief een indexatie van € 8,5 miljoen. De bijdrage van de gemeente Veenendaal is € 6,25 miljoen. Het project bevindt zich momenteel in de voorbereidingsfase, waarbij de aanbesteding in de zomer van 2022 zal worden gestart. Door de keuze voor een bouwteam wordt pas na aanbesteding het ontwerp verder uitgewerkt. Dan ontstaat meer zekerheid over de kosten. Door de turbulente markt zijn er veel onzekerheden over toekomstige beschikbaarheid van materialen en prijsniveaus.

  Partij

Maatregel

Totaal

Aanleg wegverbreding

Ongelijkvloerse kruising Prins Clauslaan/Van Essenlaan

Provincie Utrecht

€ 40,4

€ 18,40

€ 58,25

Gemeente Veenendaal

€ 6,25 *

€ 6,25

Totaal

€ 40,4

€ 24,6

€ 65,0**

Bedragen x 1,0 miljoen

*   is inclusief de al toegezegde € 2,0 miljoen voor leefbaarheidsmaatregelen (raadsbesluit gemeente Veenendaal 18 december 2017) en een bijdrage van Foodvalley van € 1,0 miljoen, die in 2025 beschikbaar komt. Het is een vast bedrag.
**   onzekerheidsmarge van 25%. Bedrag is gebaseerd op een gemiddeld bedrag in de probabilistische kostenraming.

Risico’s

Toprisico’s N233 ROV (volledige projectscope)

Risico

Beheersmaatregel

Oplossing stikstof.

Volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand.

Fasering en uitvoering verdiepte ligging.

Uitwerking in bouwteam (nauwe samenwerking tussen OG en ON).

Bezwaar in planologische procedure(s).

Integrale aanpak planologie met Veenendaal inclusief omgevingsbenadering.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16