Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.8 Projecten

3.8.1.4 Wat heeft dat gekost

De begroting 2022 is oorspronkelijk gebaseerd op de GREX 2022 (grondexploitatie) en met de Slotwijziging 2022 aangepast aan de prognose. De tabel hieronder laat het budget 2022 zien volgens de ramingen in de GREX 2022. Deze worden vergeleken met de realisatie 2022 per project. De grootste verschillen zijn toegelicht in onderstaande tabel.
We laten hier alleen onze projecten zien en niet de projecten van de gemeenten Soest en Zeist, omdat die niet op onze begroting drukken. Deze tabel laat alleen 2022 zien en dus niet het uiteindelijke eindresultaat van het programma. Dat wordt gepresenteerd aan het einde van deze paragraaf.

Financieel overzicht 2022

Totaal Baten

-386

-1.760

Totaal, per saldo aan lasten

Lasten
HvdH - Kamp van Zeist
De aankoop van de grond viel later in het jaar dan begroot, waardoor het sloopprogramma pas in 2023 start.
VBS - Woonwijk
De realisatie is lager onder andere doordat aanbesteding van PFOS-onderzoek en -saneringsplan langer duurde dan vooraf is ingeschat. De voorbereiding van de sanering is in 2023 opgestart.

Baten
HvdH - Oostelijke Corridor
De geraamde overdracht van het ecoduct Boele Staal is niet in 2022 gerealiseerd.

HvdH - Bijdrage Willem Arntsz Hoeve
Net voor het einde van het jaar is de realisatie-overeenkomst tussen Altrecht, Utrecht Landschap, de gemeente Zeist en ons ondertekend. De uitwerking daarvan voor ons is een bijdrage van Altrecht van € 1,5 miljoen aan het beheerfonds.

Mastergrex Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg
Balanswaardering
De gronden die wij in exploitatie hebben genomen, waarderen we tegen (historische) verkrijgingsprijs vermeerderd met de vervaardigingskosten.
Afgesloten projecten van alle partners worden verrekend met het beheerfonds ter nivellering van de ’plussen met minnen’. Dit fonds is een onderdeel van de boekwaarde Hart van de Heuvelrug en wordt jaarlijks vastgesteld door de stuurgroep. Hierin zijn drie partners vertegenwoordigd. In de financiële verantwoording wordt het programma in delen opgenomen:

• De 'rode' projecten, waarbinnen de ontwikkelingen in wonen en werken plaatsvinden, zijn in de voorraden opgenomen. Dit zijn de projecten Woonwijk Vliegbasis Soesterberg, Sortie 16 en bedrijventerrein Richelleweg. De jaarlijkse baten en lasten worden via meerjarendoel 1.2.3 op de Voorraden verwerkt.
  • De 'groene' projecten zijn in de vaste activa opgenomen.
    • De projecten waarbij de grond ons eigendom is, zijn onder de materiële vaste activa (MVA) opgenomen. Dit zijn de projecten Oostelijke Corridor en Kamp van Zeist.
    • De projecten waarbij de grond in eigendom is overgedragen aan derden, zijn onder de immateriële vaste activa (IVA), bijdragen in activa van derden, opgenomen. Dit zijn de projecten Park Vliegbasis Soesterberg, het Beheerfonds, Westelijke Corridor en het Harlan terrein.

In overeenstemming met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt op de in eigendom overgedragen projecten in de IVA afgeschreven. Dit gebeurt volgens een stelsel dat is afgestemd op de verwachte toekomstige gebruiksduur van de activa waarvoor de bijdrage aan derden is verstrekt maar niet langer dan de afschrijvingstermijn die door de derde partij wordt gehanteerd.
Op de rode projecten wordt jaarlijks tussentijdse winst genomen, volgens de Percentage of Completion (POC)-methode. Met ingang van deze jaarrekening wordt de POC over de drie ontwikkelingsprojecten (de grondexploitaties) afzonderlijk berekend en niet meer, zoals in vorige jaren, over de ontwikkelingsprojecten in één totaal. Dit geeft een beter beeld van de werkelijkheid op de balans, vooral de positie van de onderhanden zijnde ontwikkelingsprojecten.

De financiële gevolgen van de afschrijving en de winstneming worden in Programma 1 verantwoord. De winstneming 2022 bedraagt, inclusief het effect van de wijziging in de POC-berekening, € 6,9 miljoen. De afschrijvingslasten van de afgesloten projecten bedragen € 1,2 miljoen. Ook de bijdrage aan het programmabureau HvdH-VBS wordt met de reserve verrekend. Per saldo is er een positief resultaat van € 5,7 miljoen in de jaarrekening 2022 verwerkt. Dat bedrag is toegevoegd aan de reserve HvdH-VBS.

Risicoverdeling
Na afronding van de grondexploitaties is het financiële risico voor ons. Behalve bij zelfstandige besluiten van een partij die negatief afwijken van de financiële kaders zoals overeengekomen in de samenwerkingsovereenkomsten met de gemeenten Soest en Zeist. In een dergelijk geval zijn de volledige kosten van het besluit voor rekening van de partij die het besluit genomen heeft. Voor Vliegbasis Soesterberg zijn dergelijke afspraken gemaakt over medeverantwoordelijkheid van de gemeenten Soest en Zeist.