Programma 8. Economie

8.1.3

Algemene ondersteuning van het MKB is beter, o.a. bij opvolging eigenaren, internationale handel, transitie naar circulair ondernemerschap

Toelichting meerjarendoel:

Het mkb staat voor grote uitdagingen, niet alleen vanwege de huidige, onzekere marktomstandigheden (gevolgen oorlog in Oekraïne, coronacrisis), maar ook vanwege nieuwe ontwikkelingen in markt, samenleving en technologie. De ondernemers staan hiervoor zelf aan de lat, maar we willen het mkb daarin ondersteunen. In 2022 is de provincie met de Kamer van Koophandel (KvK) het initiatief gestart om samen met gemeenten en andere regionale partners (zoals ROM, HU, MKB Midden-Nederland) de dienstverlening voor het mkb te versterken. Er is geen nieuw loket gebouwd, maar een netwerk opgezet. Daarin wisselen de adviseurs van de partners hun contacten en kennis (over regelingen, mogelijkheden, kansen en contacten) uit om ondernemers goed, efficiënt en doelgericht te helpen. Ondernemers worden beter bediend, doordat we onze dienstverlening richting ondernemers bundelen en makkelijker toegankelijk maken. Daarnaast is in 2022 het operationeel management en de inhoudelijke invulling van het programma Opvolging MKB ingericht door een geselecteerd bureau. Er zijn ook coaches aangesteld en ingewerkt. Het programma richt zich op bewustwording en ondersteuning van mkb-(familie)bedrijven bij bedrijfsopvolging. Na afloop van dit basisprogramma kunnen de ondernemers een voucher aanvragen voor extra verdieping., Deze voucherregeling is bij de slotwijziging naar 2023 verschoven, omdat de eerste voucheraanvragen op zijn vroegst in 2023 worden ingediend. Een verdere toelichting staat bij de verschillenanalyse.

Er is samen met de KvK en gemeenten, ROM en regionale partners een Ontwikkelplein voor ondernemers in de provincie Utrecht gerealiseerd

Het project Opvolging MKB-(familie)bedrijven is operationeel

De organisatie en het programma zijn ingericht, maar er hebben in 2022 nog geen ondernemers aan het programma deelgenomen.