Programma 8. Economie

8.1.1

De arbeidsmarkt functioneert beter door goede aansluiting vraag en aanbod

Toelichting meerjarendoel:
Met de Utrecht Talent Alliantie streeft de provincie Utrecht naar het terugdringen van de tekorten op de arbeidsmarkt in cruciale sectoren. In 2022 is deze regionale samenwerking formeel gelanceerd in aanwezigheid van 300 regionale vertegenwoordigers vanuit bedrijfsleven, onderwijs en overheden. De eerste initiatieven die bijdragen aan het realiseren van de doelen zijn gestart in de sectoren techniek, zorg, onderwijs en ICT. Het regionale platform MaakJeStap voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO) trok meer dan 40 duizend bezoekers waarvan wie een aanzienlijk deel een opleiding is gaan volgen. Flankerend beleid als een arbeidsmarktdashboard, subsidieregeling Impulsplannen UTA en een lerende aanpak voor de projecten zijn gerealiseerd. In 2022 is ook de MKB-deal (2019-2022) afgerond. Hierdoor is bij TechnoHUB (Woerden) en MAKE Center (Nieuwegein), tegen de trend in, sprake van een toename op het gebied van in- en doorstroom in het techniekonderwijs (gediplomeerden vmbo en instroom mbo). In 2022 is gestart met de verkenning van een regionaal talentfonds, een ROM-achtige infrastructuur waarbij middelen voor talentontwikkeling bijeen wordt gebracht om gericht te investeren in talenten voor tekortsectoren. In 2022 is het veldwerk voor het provinciaal werkgelegenheidsonderzoek opnieuw aanbesteed voor 3 jaar.

De onderbesteding op beleidsdoel 8.1.1 komt voort uit het feit dat onder andere twee subsidies die in 2022 in voorbereiding waren, niet op tijd beschikt konden worden. Daar worden bestemmingsreserves voor opgenomen. Een verdere toelichting staat bij de verschillenanalyse.

De Utrecht Talent Alliantie kent een stevige samenwerkingsstructuur, waarin bestaande sectorale samenwerkingsstructuren (zoals de Technologieraad Regio Utrecht, Utrecht Zorg, Utrecht Leert en de Utrecht Tech Community) aan elkaar worden verboden, en functioneert de uitvoering optimaal, door de inzet van coördinatoren

De Utrecht Talent Alliantie heeft minimaal 5 akkoorden gesloten met ondernemers, kennisinstellingen en overheden die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen

5% van de zevenjarige doelen van de Utrecht Talent Alliantie zijn gerealiseerd, dat betekent 3.675 overstappen naar toekomstgerichte sectoren, 30.000 personen hebben deelgenomen aan een Leven Lang Ontwikkel activiteit en 5.600 mensen hebben het basisniveau aan digitale vaardigheden bereikt

Het aantal personen dat in 2022 overstapte naar een baan in een van deze groei-/tekortsectoren bedraagt 4.500 personen. Deelname aan LLO-activiteiten bleef gelijk, maar laat een duidelijke verschuiving zien als het gaat om leervorm. Het aantal mensen dat hun digitale vaardigheden bijschaaft bleef gelijk.

De Utrecht Talent Alliantie heeft minimaal € 5 mln. vanuit het Rijk of Europa verbonden aan de doelstellingen

UTA participeert in twee concrete en kansrijke aanvragen bij het Nationaal Groeifonds (LLO-Katalysator en Opschaling pps’en). Definitieve gunning van deze investeringen vindt pas plaats in 2023.