Programma 8. Economie

8.4.1

Werklocaties worden intensiever gebruikt en sluiten beter aan bij de marktvraag

Toelichting meerjarendoel:

Voldoende ruimte voor bedrijvigheid is van belang om economische ontwikkeling mogelijk te maken en ruimte te bieden aan maatschappelijke ontwikkelingen en transities. Daarom wordt ingezet op voldoende en kwalitatief goede werklocaties. Dit vindt enerzijds plaats door het faciliteren van intensivering en verduurzaming van bestaande werklocaties. Daarvoor vindt uitvoering plaats van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige werklocaties door de OMU. Anderzijds wordt ruimte gecreëerd voor nieuwe werklocaties door programmeringsafspraken met gemeenten en regio’s. Monitoring van deze en andere ontwikkelingen op werklocaties vindt plaats via een jaarlijkse vastgoedmonitor, driejaarlijkse behoefteramingen en koopstroomonderzoeken. Deze kennis en inzichten worden met gemeenten gedeeld via kennissessies, waarbij voor detailhandel extra sessies zijn georganiseerd om kennis te delen over versterking van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra.

Actueel inzicht in de ontwikkeling van vraag en aanbod van werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren- winkellocaties). We kijken naar aantal locaties en de kwaliteit, dit doen we door actuele monitoring en onderzoek naar behoeften (bedrijventerreinen, kantoren en detailhandel).

Intensiever gebruik van bestaande werklocaties door middel van uitvoering van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige werklocaties (OMU). Dit betekent 530.000 m2 bruto vloeroppervlakte (BVO)* ruimtewinst van bedrijfsruimte door intensivering en verduurzaming in 2037.

Programmeringsafspraken met 3 regio’s over nieuwe werklocaties en intensivering van bestaande werklocaties. Dit werken we concreet uit in een uitgifteprotocol en pilots voor intensivering.

In 2022 is een nieuwe cyclus van programmeringsafspraken met drie regio’s gestart. Deze afspraken zullen in de loop van 2023 worden vastgelegd. Op het gebied van uitgifteprotocollen is een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de (on)mogelijkheden van protocollen en onze rol daarin.

Rapportage van de resultaten van de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU), in aantallen geïntensiveerd bedrijventerrein en getransformeerde m2 kantoorruimte

Toepassen van de resultaten uit het Koopstromenonderzoek Randstad en Noord-Brabant, samen met de betrokken provincies

De vitaliteit van de binnensteden, dorpskernen en winkelcentra is versterkt en er liggen gedegen en gedragen plannen van aanpak vanuit gemeenten over hoe de uitdagingen in deze gebieden de komende jaren aangepakt wordt

In 2022 is gewerkt aan de versterking van vitaliteit in binnensteden, dorpskernen en winkelcentra. Daarvoor zijn gemeenten samen met partners in de binnenstad nog volop aan de slag met het opstellen van plannen van aanpak en de uitvoering om vitaliteit te versterken. Concrete plannen worden in de loop van 2023 verwacht en uitgevoerd.

Er is onderzocht of en op welke manier gemeenten behoefte hebben aan structurele kennisdeling op het thema detailhandel.

Er zijn ten minste 2 kennisdelingsbijeenkomsten op thema detailhandel georganiseerd voor gemeenten. De contouren en invulling van een klankbord voor advisering over detailhandelsvraagstukken zijn uitgewerkt