Programma 8. Economie

8.2.2

Het (inter)nationaal vestigingsklimaat is beter

Toelichting meerjarendoel:

De wereldwijde ontwikkelingen die invloed hebben op de aantrekkelijkheid van onze provincie als vestigingsregio zijn talrijk. In het oog springen de economische effecten van de oorlog in Oekraïne. Desondanks bleef de buitenlandse belangstelling voor de regio Utrecht onverminderd groot. De ROM Region Utrecht en International Welcome Centre Utrecht Region (IWCUR) zijn blijvend succesvol in het aanwakkeren van deze interesse. Beide partijen hebben hun activiteiten verder weten uit te breiden in zowel omvang als kwaliteit.

Voor de regionale versterking van de internationalisering van onderwijs is een regionale regisseur aangesteld bij het IWCUR;

Het International Welcome Centre Utrecht Region heeft aantoonbaar SMART resultaten geboekt

Er zijn tenminste drie nieuwe gemeenten aangesloten bij het IWCUR.

Het IWCUR kwam in 2022 minder gemakkelijk in contact met gemeenten door geldende coronamaatregelen en beleidslauwe periode voor de gemeenteraadsverkiezingen. Hierdoor is vertraging opgelopen en is het beoogde resultaat van ten minste drie nieuwe gemeenten aangesloten bij het ICWUR, ondanks diverse toezeggingen, niet gehaald.