Programma 8. Economie

8.2.1

Innovatie is sterker doordat overheden, onderwijs/ onderzoek en ondernemers elkaar makkelijker weten te vinden

Toelichting meerjarendoel:

In 2022 is de Economic Board Utrecht (EBU) onder leiding van de burgemeester van Utrecht en een nieuwe directeur/secretaris definitief van start gegaan in haar nieuwe samenstelling. Zij focust op strategische advisering en versterking van de lobbykracht. De uitvoerende werkzaamheden zijn gebundeld bij de ROM Utrecht Region. De EBU heeft in 2022 meegewerkt aan Connect Live samen met de ROM. Er zijn vier boardmeetings geweest waarin onder andere de regiopositionering is besproken. In 2022 hebben regiopartners gezamenlijk de basis gelegd voor verdere uitwerking en concretisering van de regiopositionering. Er hebben werkbezoeken plaatsgevonden, waaronder een van minister Adriaansens (EZK) die de EBU actieagenda kreeg aangeboden. Een aantal boardleden is meegegaan op handelsmissie naar Californië met een focus op de thema’s mobiliteit en life sciences & health.

Oplevering van eerste 3 strategische adviezen van de EBU over regionaal economische vraagstukken

EBU board en netwerk succesvol ingezet op lobby in Den Haag en Brussel, voor o.a. Nationaal Groeifondspropositie(s) Utrecht region

De regionale samenwerking op het gebied van economisch onderzoek is versterkt en het profiel van de regio is verder aangescherpt en ondersteund met regionaal economische analyses.