Programma 8. Economie

8.4.2

Werklocaties zijn duurzamer (circulair, klimaat, energie, gezondheid) en economisch krachtiger

Toelichting meerjarendoel:

Werklocaties staan voor een grote verduurzamingsopgave en kunnen een belangrijke rol spelen in het behalen van doelstellingen voor circulariteit, klimaatadaptatie, energietransitie en gezondheid. Er is nog veel winst te behalen in verduurzaming en in de creatie van werklandschappen die voor werknemers aantrekkelijk zijn om in te werken, te verblijven en te ontmoeten. Om verduurzaming van werklocaties te bewerkstellingen zijn in 2022 kwalitatieve afspraken gemaakt over verduurzaming van nieuwe en bestaande locaties in de regionale programmering met gemeenten/regio’s. In 2022 is een verkennend onderzoek gestart naar de (on)mogelijkheden van uitgifteprotocollen, eventuele duurzaamheidcriteria in dergelijke protocollen en onze mogelijke rol daarin. Nader onderzoek naar welke instrumenten we kunnen inzetten in relatie tot gronduitgifte op werklocaties zal in 2023 plaatsvinden.

Afspraken over verduurzaming van nieuwe en bestaande locaties in de regionale programmering met gemeenten/regio’s.

In een uitgifteprotocol nemen we afspraken op hoe nieuwe en hernieuwde ruimte op werklocaties wordt uitgegeven met minimale eisen op het gebied van intensiteit van gebruik en duurzaamheid

In 2022 is vanuit de provincie geen uitgifteprotocol opgesteld waarin afspraken zijn gemaakt hoe op nieuwe en hernieuwde ruimte op werklocaties wordt uitgegeven met minimale eisen op het gebied van intensiteit van gebruik en duurzaamheid. Het verkennend onderzoek naar de (on)mogelijkheden met uitgifteprotocollen en onze mogelijke rol heeft aangetoond dat mogelijke sturing van ons op gronduitgifte op bedrijventerreinen, nader moet worden verkend. Daarbij lijkt onze sturingsrol vermoedelijk minder te zitten in creatie van een uitgifteprotocol, maar kunnen gemeenten en regio`s daarin wel worden gefaciliteerd. Nader onderzoek naar welke instrumenten wij kunnen inzetten in relatie tot gronduitgifte op werklocaties, zal in 2023 plaatsvinden.

Inzicht in welke werklocaties een rol kunnen vervullen in nieuwe energienetwerken (opslag duurzame energie aan randen van steden)

Er is op hoofdlijnen in beeld dat bepaalde type werklocaties een rol kunnen vervullen in nieuwe energienetwerken. Ook zijn er bij diverse bedrijven op o.a. bedrijventerreinen onderzoeken (zoals energiescans) uitgevoerd om te verkennen in hoeverre er mogelijkheden zijn in besparing en opwek van energie. Deze onderzoeken kunnen zich in latere fasen ook richten op collectieve energiemaatregelen, dit is echter afhankelijk van de mogelijkheden die worden gevonden. Gezien de netcongestie opgave waardoor bedrijven die een nieuwe grootverbruik aansluiting aanvragen, op een wachtlijst komen, zijn nieuwe energienetwerken een grote opgave voor de komende jaren. Dit noodzaakt tot lokale oplossing voor energieopwekking en opslag per werklocatie. Voor werklocaties en specifiek bedrijventerreinen is aanvullend inzicht nodig in welke slimme oplossingen per locatie kunnen worden ingezet. Dit kan tevens vragen om nauwkeurige ruimtelijke inpassing, vooral als het gaat om collectieve opslag. Om de rol van werklocaties in nieuwe energienetwerken scherper te krijgen is in 2023 aanvullende inzet vereist.

In de uitvoering van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige bedrijventerreinen heeft OMU ook aandacht voor het verder verduurzamen van bestaande werklocaties

In 2023 zijn de eerste resultaten van OMU te verwachten, zowel op intensivering als verduurzaming.