Programma 8. Economie

8.3.1

Het economisch klimaat is beter met meer innovatieve startups en scale-ups

Toelichting meerjarendoel:

Start-ups en scale-ups (startende en groeiende bedrijven) zijn een belangrijke aanjager van de economie en dragen bij aan het versterken van het (internationale) vestigingsklimaat van de regio Utrecht. Deze bedrijven werken aan innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en bieden veel nieuwe banen. Daarom verstrekt de provincie subsidie aan incubators, organisaties die startups en scaleups ondersteunen in hun ontwikkeling. In 2022 is een oplossing gevonden voor het vraagstuk rond al dan niet geoorloofde staatssteun aan deze incubators. Samen met de ROM Regio Utrecht, gemeenten Utrecht en Amersfoort en de incubators werken we aan een toekomstbestendige situatie. We onderzoeken de mogelijkheden voor ondersteuning na 2023. Met de komst van de ROM is het groeikapitaal voor startups fors toegenomen. In 2022 zijn 8 succesvolle investeringen gedaan vanuit het Proof of Concept fonds.

De onderbesteding op beleidsdoel 8.3.1 komt voort uit het feit dat twee subsidies uit het verleden onverwacht lager zijn vastgesteld. Voor toelichting hierop verwijzen wij naar de verschillenanalyse

Er zijn meer innovatieve startups

Het aantal (innovatieve) startups in de regio is geen meetbare indicator gebleken. Bovendien is er geen directe relatie te leggen tussen de subsidie van de provincie Utrecht aan de incubators en het aantal startups. Voor de eerstvolgende nieuwe begroting (die van 2023) zal een andere indicator worden opgenomen.

Een toegenomen aantal startups heeft toegang tot meer financiering/kapitaal

Er zijn startups, gericht op circulair, ondersteund

Er is een sterker ecosysteem voor startups in de regio Utrecht met meer onderlinge samenwerking tussen de betrokken organisaties