Programma 2. Landelijk gebied

2.4.3

Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen

Toelichting op meerjarendoel.
Plattelandscoaches zijn goed opgeleid met betrekking tot VAB

De plattelandscoaches zijn tijdens een speciale bijeenkomst geïnformeerd over de VAB-aanpak en de VAB-instrumenten. De plattelandscoaches hebben ook feedback gegeven op de instrumenten zodat deze geoptimaliseerd konden worden.

De VAB-pagina is operationeel
De VAB-pagina op de website van onze provincie is actief. Daarop is informatie te vinden over de VAB-wijzer en zijn fiscale aspecten belicht. Ook zijn diverse praktijkvoorbeelden beschreven en kansen en bedreigingen overzichtelijk in beeld gebracht. Ook is er een link opgenomen naar de plattelandscoaches die kunnen adviseren bij VAB-casussen.
Daarnaast zijn er verbeteringen aangebracht om de vindbaarheid van de website te vergroten. Ook zijn op agrarische webpagina’s artikelen verschenen over de provinciale VAB-aanpak met een link naar de VAB-pagina.

Samenwerking met gemeenten
We hebben actief contact gezocht met gemeenten. Daarbij hebben we onze instrumenten en ondersteuningsaanbod toegelicht en zijn de gemeentelijke ambities aan de orde gekomen. Op basis daarvan heeft de gemeente Montfoort besloten om een model-VAB-visie te laten opstellen. Wij dragen hieraan bij in de vorm van denkkracht en financiële ondersteuning. Deze model-VAB-visie zal ook bruikbaar zijn voor andere gemeenten , zodat zij minder werk hebben aan het ontwikkelen van een VAB-visie. Veel gemeenten geven aan het belang van een VAB-aanpak te onderkennen, mede in het licht van de huidige transitieopgave. Maar we merken ook dat zij door te weinig capaciteit niet voldoende tijd kunnen vrijmaken voor dit onderwerp.
In Regio Amersfoort en Regio Foodvalley loopt het project ‘Beleidsmatige samenwerking VAB’. De gemeenten in deze regio’s gaan gezamenlijk nadenken over VAB-beleid. Dit project is gestart in september 2022 en zal in de zomer van 2023 eindigen. In het project wordt voor beide regio’s een overkoepelend VAB-beleid uitgewerkt.

Circulair bouwen
In Regio Foodvalley is eind 2022 het project circulair bouwen weer hervat. In een pilot wordt het thema onderzocht en er wordt geëxperimenteerd met een hub. Er zijn geen provinciale middelen nodig, maar de projectleiding vanuit gemeente Barneveld houdt ons op de hoogte van de voortgang en kennis die wordt opgedaan

Tenminste 2 gemeenten hebben een visie op VAB opgenomen in de structuur- of omgevingsvisie voor het buitengebied.

Twee gemeenten hebben in conceptomgevingsplannen VAB wel benoemd, maar niet heel uitgebreid uitgewerkt.
Met slechts één gemeente is een afspraak gemaakt om een model-VAB-visie op te stellen die ook bruikbaar is voor andere gemeenten. De model-VAB-visie zal in 2023 opgeleverd worden. Het urgentiegevoel voor het opstellen van VAB visies is groeiende, capaciteit bij gemeenten voor het opstellen van een VAB visie is vaak een knelpunt.

De samenwerking tussen betrokken partijen voor een integrale aanpak ondermijning in relatie tot VAB is verder versterkt.

Binnen gebiedsprocessen voor de stikstofaanpak en bodemdaling is er ook aandacht voor het terugdringen/herbestemmen van VAB.

De VAB instrumenten (ontsloten via de website van de provincie) zijn doorontwikkeld op basis van de feedback vanuit de gebruikers.

Voor circulair bouwen ontstaat in 2022 meer helderheid over benodigde kaders en instrumenten

Er wordt in een pilot gewerkt aan benodigde kaders en instrumenten. De resultaten zijn echter nog niet beschikbaar.