Programma 2. Landelijk gebied

2.1.3

Natuurgebieden zijn beter met elkaar verbonden

Toelichting op meerjarendoel.

Grootschalige verbindingen/faunapassages

Het Natuurnetwerk Nederland kan alleen functioneren als de natuurgebieden onderling zijn verbonden. Barrières door infrastructuur, zoals provinciale wegen, kunnen we oplossen door faunapassages en ecoducten aan te leggen. De voorbereiding voor de realisatie van het ecoduct N226 is afgerond, zodat begin 2023 de aanbesteding van de realisatie van het ecoduct kan plaatsvinden. Daarnaast is er een inrichtingsplan opgesteld voor de gronden van Valkenheide, zodat zij als verbinding kunnen functioneren tussen het ecoduct en het Leersumse Veld. Ook zijn bij de N210 (Lopik) en N401 (Kockengen) twee otterpassages voorbereid, en een reewildkerend raster met bijbehorende voorzieningen aan de noordzijde van de N227. De realisatie van de passages en de rasters staan voor de eerste helft van 2023 gepland.

Kleinschalige verbindingen (groene dooradering)
Wij bereiken groene dooradering van het landelijk gebied door kleine landschapselementen aan te leggen. Een belangrijk document daarvoor is het landschapsuitvoeringsplan, dat in 2022 is vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Hiermee continueren wij via het Platform Kleine Landschapselementen (KLE) de aanleg van nieuwe landschapselementen. Alle partners van het Platform KLE hebben in 2022 samen 124 elementen aangelegd, waarmee de streefwaarde van 90 elementen per jaar ruimschoots is gehaald.
Wel is er sprake van onderuitputting van het beschikbare subsidiebudget voor kleine landschapselementen in 2022. Dit komt vooral doordat geen besluit meer kon worden genomen over een laat in het jaar ingediende subsidieaanvraag van € 200.000. In overleg met de aanvrager wordt deze aanvraag in 2023 opnieuw ingediend, waarna er een besluit over wordt genomen.

Verkenningsfase project Natuurlijke uiterwaarden

Voor de dijktrajecten Jaarsveld-Vreeswijk (JAV) en Irenesluis-Culemborgse Veer (ICU) verkennen Rijkswaterstaat (RWS), Staatsbosbeheer en onze provincie samen op hoofdlijnen welke kansen er zijn om hun opgaven gezamenlijk te ontwerpen/plannen. We kijken samen ook welke mogelijkheden de uiterwaarden bieden. RWS heeft de projectleiding over de verkenningsfase van JAV. In 2022 is een analyse gedaan die is uitgewerkt in een schetsontwerp en onderbouwende notitie voor de uiterwaarden met gezamenlijke opgaven. Voor ICU heeft RWS minimale opgaven. Wij hebben in 2022 een ingenieursbureau ingehuurd voor dit traject. In 2023 worden de resultaten opgeleverd. Met ingang van 2023 wordt de verkenningsfase van het project natuurlijke uiterwaarden verantwoord onder meerjarendoel 2.2.2. Dat kan nu nog niet omdat het budget van de verkenningsfase onder meerjarendoel 2.1.3 valt.

Bossenstrategie
Op 12 mei 2022 is het Strategisch bosbeleid vastgesteld door Provinciale Staten. Met de vaststelling hebben we ons gebonden om ons maximaal in te spannen om de opgenomen ambities uit te voeren.

Er is in het kader van Strategisch bosbeleid in 2022 personele capaciteit geworven.
Er is ook een start gemaakt met de realisatie van bos buiten het NNN en de Groene Contour. Het gaat dan vooral om de uitvoering van het Bomen Actieplan en agroforestry (inclusief voedselbossen)
Gedurende heel 2022 zijn vele extra bomen aangeplant als uitvoering van het Bomenactieplan . In dat kader zijn er per 1 januari 2023 in totaal meer dan 374.000 extra bomen aangeplant. De teller stond op 1 januari 2022 op 177.000 extra aangeplante bomen. In 2022 zijn bijna 200.000 extra bomen aangeplant. Dat aantal is inclusief de 77.000 bomen die in drie publieksacties zijn uitgedeeld aan boseigenaren, particulieren en agrariërs.
In de Kadernota 2022 is incidenteel budget beschikbaar gesteld specifiek om fruit- en notenbomen (voedselbossen/agroforstery) aan te planten in het agrarische gebied over de jaren 2022-2023. In 2022 is hiervoor eerst de subsidieregeling Agroforestry ontwikkeld en vastgesteld. Deze subsidieregeling is aan het einde van het jaar opengesteld. Wij zullen voorstellen het incidentele budget van ruim € 200.000 uit 2022 beschikbaar te stellen in 2023.

Gelijktijdig met het Strategisch bosbeleid is het Landschapsuitvoeringsplan vastgesteld. Vanaf 2023 wordt concreet ingezet op realisering van kleine landschapselementen (groene dooradering) op basis van het Landschapsuitvoeringsplan. En koppelen we kansen tussen het Programma Groen Groeit Mee en het Strategisch bosbeleid om (recreatie)bos te realiseren in de nabijheid van nieuwe woonwijken. De voorbeeldgebieden van Groen Groeit Mee bieden goede aanknopingspunten.

Tot slot maakt de Bossenstrategie onderdeel uit van de opgaven uit het NPLG. In de tweede helft van 2022 is daar inzet op gepleegd. Het vraagt verdere uitwerking die doorloopt in 2023 (en verder).

Grootschalige verbindingen/faunapassages

De aanleg van het ecoduct over de N226 is in 2022 gestart.

De aanleg is nog niet gestart, aanbesteding vindt plaats begin 2023. Doordat extra benodigd onderzoek naar kabels en leidingen en stikstof is de start enkele maanden vertraagd.

Kleinschalige verbindingen (groene dooradering

Een vastgesteld landschapsuitvoeringsplan.

Uitbreiding bosareaal in het landelijke gebied

Start uitvoering aanplant 400.000 bomen

Subsidie verstrekt voor de aanplant van minimaal 8000 fruit- en notenbomen

In 2022 is de subsidieregeling Aanleg Agroforestry ontwikkeld om de beschikbare middelen voor fruit- en notenbomen te kunnen besteden. Deze subsidieregeling is opengesteld per 1 januari 2023.

Twee publieksacties georganiseerd of gefinancierd met boomaanplant als doel

4 ha Natura 2000 bos gecompenseerd.

Er is een opdracht aan de Natuurcompensatiebank gegeven voor de realisatie van 6 ha boscompensatie N2000. Er zijn verschillende concrete locaties in zicht, maar dit heeft nog niet tot resultaat geleid