Programma 2. Landelijk gebied

2.5.1

De leefbaarheid van het landelijk gebied en de kleine kernen is beter

Toelichting op meerjarendoel.

De provincie wil dat het platteland een gezonde- en sterke economische- en sociale basis heeft, met voorzieningen waar bewoners en gebruikers behoefte aan hebben. Wij ondersteunen met subsidie initiatieven die de leefbaarheid van het landelijk gebied en de kleine kernen versterken. Zo zijn afgelopen jaren in het buitengebied met subsidie enkele dorpshuizen opgeknapt. Het verenigingsleven werd daardoor versterkt en ook zijn ze als ontmoetingsplaats herontdekt en vinden er meer gemeenschappelijke activiteiten plaats wat de sociale cohesie versterkt. Ook zijn er inwonersinitiatieven gesubsidieerd waardoor wijkbewoners elkaar weer weten te vinden door het gezamenlijk uitvoeren van projecten. Voorbeelden hiervan zijn de inrichting van een beweeg – en ontmoetingstuin, het maken en uitvoeren van een toneelvoorstelling en het gezamenlijk met buurtbewoners opknappen van een voetbalkooi.

Subsidies verstrekt
In 2022 zijn acht subsidies verstrekt uit de subsidieregeling leefbaarheid en kleine kernen. Hiermee is het doel van minimaal acht gehaald. Maar van het beschikbare budget van € 325.000 is maar € 102.000 besteed. Er is een grote aanvraag van € 100.000 op inhoudelijke criteria afgewezen. Verder zijn nog drie aanvragen in procedure voor meer dan in totaal €100.000, die bij akkoord in 2023 worden beschikt. Daarnaast is vooral subsidie aangevraagd voor kleinere projecten. Dit heeft mogelijk te maken met (de nasleep van) COVID-19 omdat grotere plannen meer overleg en voorbereidingstijd nodig hebben.
Nu Covid-19 voorbij is zoeken we in 2023 de doelgroep meer fysiek op en stimuleren we aanvragers via een communicatiecampagne. Ook is de regeling aangepast, zodat middelgrote projecten meer subsidie kunnen ontvangen.

Deelname aan Kern met Pit
In partnerschap met de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM) is Kern met Pit in 2022 georganiseerd. Kern met Pit ondersteunt lokale buurtprojecten d ie de leefbaarheid van een buurt verbeteren. Op 23 januari 2023 is, op de provinciale Kern met Pit-dag, de trofeewinnaar 2022 bekendgemaakt: Help de voedselbankjes uit Schoonrewoerd. Deze winnaar mag zich later in het jaar presenteren tijdens de landelijke finale van Kern met Pit.

Snel Internet
In 2019 liep de intentieverklaring Snel Internet af. Sindsdien hebben wij een faciliterende en ondersteunende rol. De uitvoeringsverantwoordelijkheid voor Snel Internet ligt bij de gemeenten en marktpartijen.

Minimaal 8 subsidies verstrekt in kleine kernen voor het versterken van de leefbaarheid in het landelijk gebied.

Er zijn 8 subsidies verstrekt, maar budget is maar beperkt uitgeput.

We nemen opnieuw deel aan het initiatief Kern met Pit.