Programma 2. Landelijk gebied

2.2.1

Het beheer van bestaande bos-, natuur- en agrarische gebieden is effectiever en efficiënter

Toelichting op meerjarendoel.

Voor bestaande bos- en natuurgebieden en agrarische gebieden verlenen wij beheersubsidie op grond van de subsidieverordening Natuur en Landschap (SVNL), zodat de natuurkwaliteit van deze gebieden wordt behouden en verbeterd.

Natuurbeheer
De gebieden waarvoor subsidie voor natuurbeheer kan worden verleend zijn opgenomen in het Natuurbeheerplan. Subsidie voor natuurbeheer wordt verleend voor een periode van zes jaar, waarna opnieuw een subsidie voor een periode van zes jaar kan worden aangevraagd.

Eind 2021 liep voor 474 hectare subsidie voor natuurbeheer af. Eigenaren van aflopende contracten zijn actief geïnformeerd over het aflopen van hun contract en de acties die nodig zijn om het contract voort te zetten. Het is aan de eigenaar zelf om de keuze te maken het beheercontract wel of niet voort te zetten. De gronden blijven, ongeacht wel of geen beheercontract, onderdeel van het NNN. Van het aantal aflopende hectaren subsidie is 362 hectare voortgezet in 2022. Daarnaast is voor 72 nieuwe hectares een subsidie voor natuurbeheer aangevraagd. Per saldo is het aantal gesubsidieerde hectaren daarmee nagenoeg gelijk gebleven.
Van de totaal 26.500 hectare natuurgebied die in aanmerking komt voor subsidie voor natuurbeheer is in 2022 voor 21.419 hectare subsidie verleend. De streefwaarde voor 2022 van minimaal 80% is bereikt.

Natuurtoezicht
Volgens het Samenwerkingsmodel Utrecht wordt de uitvoering van het natuurtoezicht jaarlijks geëvalueerd. Op basis van de uitkomsten wordt een nieuwe toezichtkalender voor het daaropvolgende jaar vastgesteld. De evaluatie die in 2022 is uitgevoerd over 2021 heeft geen wijzigingen opgeleverd van thema's en prioriteiten van de nieuwe kalender. De toezichtkalender wordt, zoals ieder jaar, bestuurlijk vastgesteld in maart.

Onderzoek naar aparte regeling voor drukbezochte natuurterreinen
De in 2021 geconstateerde drukte in natuurgebieden als gevolg van COVID-19, heeft geleid tot het opstarten van onderzoek naar de recreatiedruk in natuurgebieden. In het vierde kwartaal van 2023 worden de resultaten van dit onderzoek verwacht.

Agrarisch natuurbeheer
In 2022 is voor totaal 10.543 ha subsidie verleend voor een bedrag van totaal € 7,58 miljoen. Ruim 85% van dit areaal betreft weidevogelbeheer. Het aantal hectares agrarische grond waarop agrarisch natuurbeheer (ANLb) plaatsvindt is in 2022 vergroot met 591 hectare en een bedrag van € 0,28 miljoen. De uitbreiding betrof alleen weidevogelbeheer, omdat hiervoor middelen konden worden ingezet vanuit het aanvalsplan grutto. Daarmee lopen we vooruit op de nieuwe subsidieperiode vanaf 2023 waarin het aanvalsplan grutto een vaste plek heeft gekregen.
2022 was het laatste jaar voor de 6-jarige subsidieperiode ANLb. In 2023 start een nieuwe subsidieperiode van 6 jaar volgens het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) en het Nationaal Strategisch Plan (NSP). De subsidies in de nieuwe periode worden voor 65% gefinancierd uit EU-middelen en voor 35 % door de waterschappen (voor waterbeheer) en provincie.
De planning voor subsidieverlening agrarisch natuurbeheer is elk jaar hetzelfde. Alle provincies verlenen eind van ieder jaar een (uitbreidings)beschikking voor het daaropvolgende jaar. Dit is eind 2022 niet gebeurd, omdat er door de late vaststelling van het GLB-NSP (landelijk) nog te veel onduidelijkheden waren om de subsidies op een verantwoorde wijze af te kunnen geven. Onduidelijkheden betreffen onder andere de verhouding van het ANLb tot de ecoregeling en de verplichte bufferstroken langs watergangen. De beschikkingen voor de nieuwe 6-jarige subsidieperiode worden daarom in 2023 afgegeven. Dit is goed afgestemd met de agrarische collectieven

Subsidiering van natuurbeheer

Het aantal hectare natuurterreinen waarvoor een subsidie natuurbeheer wordt verstrekt, is met 300 ha gegroeid.

Het aantal hectare natuurterrein waarvoor subsidie natuurbeheer is verstrekt is nagenoeg gelijk gebleven. De beoogde groei van 300 hectare is niet gerealiseerd.

De subsidies natuurbeheer die in 2021 aflopen, zijn in 2022 vernieuwd dan wel via een uitbreiding opgenomen in de lopende subsidies van de natuurcollectieven.

Van de 474 hectare aan aflopende contracten is 362 hectare voortgezet.

Natuurtoezicht

Op basis van het Utrechts samenwerkingsmodel komt de evaluatie beschikbaar en is een toezichtkalender voor 2023 vastgesteld.

Onderzoek naar aparte regeling voor drukbezochte natuurterreinen

Het onderzoek naar wenselijkheid van aparte provinciale subsidieregeling voor drukbezochte natuurgebieden, wordt afgerond.

Het onderzoek naar druk bezochte natuurgebieden is eind 2022 opgestart en zal in 2023 worden uitgevoerd

Agrarisch natuurbeheer

Eind 2022 worden nieuwe beschikkingen voor het verbrede agrarisch natuurbeheer afgegeven voor de periode 2023 tot en met 2028.

Vanwege de onduidelijkheden door de late vaststelling van het GLB-NSP is landelijk besloten de subsidies pas in de eerste helft van 2023 te verlenen

Het aantal hectare agrarische grond waarvoor een subsidie agrarisch natuurbeheer voor weidevogelbeheer wordt verstrekt, blijft tenminste gelijk

Het aantal hectares agrarische grond waarvoor subsidie agrarisch natuurbeheer voor weidevogelbeheer wordt verleend is gestegen met 591 hectare.