Programma 2. Landelijk gebied

2.3.1

De betrokkenheid van inwoners bij natuur is groter en de samenwerking tussen bij natuur betrokken partijen is beter

Toelichting op meerjarendoel.
Partnerorganisaties en groene vrijwilligers
Partnerorganisaties voeren activiteiten uit op het gebied van begeleiden van groene vrijwilligers die actief zijn bij natuur- en landschapsbeheer, natuureducatie en beheer van klompenpaden. Verder spelen deze organisaties een rol in de communicatie over de Utrechtse natuur naar een breed publiek. Met de hulp van deze partnerorganisaties hebben in 2022 ruim 2000 vrijwilligers zich weer ingezet voor natuur en landschap in onze provincie. De Natuurwerkdag was weer een groot succes. Op 4 en 5 november waren 1336 volwassenen en kinderen actief op 60 locaties in onze provincie.

Groen doet Goed, Groen aan de buurt
Ruim 17.500 kinderen hebben in 9 gemeenten deelgenomen aan activiteiten in het kader van het programma Groen doet Goed. In de zomerperiode is de Natuur Challenge georganiseerd, waardoor kinderen gestimuleerd zijn om naar buiten te gaan. Elke week tijdens de zomervakantie kwam er een filmpje online met een gloednieuwe natuur challenge voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar. In de filmpjes wordt de weekchallenge uitgelegd en voorgedaan, waarna kinderen worden uitgedaagd om deze zelf ook te doen. Bijvoorbeeld in de tuin, het bos of het park om de hoek. Jonge kinderen kunnen samen met hun ouders of de buitenschoolse opvang meedoen. Buitenspeelplezier gegarandeerd!
Met het programma Groen aan de Buurt begeleiden wij gemeenten en bewoners bij de planning en uitvoering van groene burgerinitiatieven, zoals het aanleggen en beheren van natuur in de openbare woonomgeving. In 2022 zijn buurtaanpakken afgerond in De Ronde Venen en in Lopik. In deze gemeenten zijn nu samen met bewoners in 12 wijken projecten voor vergroening opgezet en uitgevoerd. Eind 2022 is subsidie verleend voor verlenging van het programma Groen aan de Buurt voor de periode 2023 tot en met 2025. Binnen het programma zal het accent liggen op de versteende wijken. In 2022 zijn 150 projecten gerealiseerd die dankzij de derde voucherregeling Beleef en Bewonder tot stand zijn gekomen. De regeling is ook opengesteld voor een speciale Bomeneditie. Mede dankzij deze bomeneditie zijn ruim 7.000 boompjes geplant.

Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
We geven samen met gemeenten subsidie aan het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug om te bouwen aan een vitaal nationaal park. Wij hebben deze exploitatiesubsidie verstrekt op basis van een meerjarenplan. De activiteiten die met de exploitatiesubsidie worden gefinancierd, richten zich op de verbetering van de samenwerking en verbinding van partijen in en rondom het gebied. Ook is het starten van een onderzoeksagenda, de Heuvelrugmonitor en een kennisbank opgenomen als prestatie-indicator. Bij de tussentijdse subsidievaststelling in 2022 is aan deze inhoudelijke prestatie-indicatoren voldaan.
Afspraak is dat de door de provincie verleende subsidie wordt gecofinancierd door gemeenten. Het is de stichting niet gelukt de gehele subsidie gecofinancierd te krijgen. Wat niet gecofinancierd is, wordt aan ons terugbetaald. De stichting werkt er hard aan om vanuit gemeenten meerjarige commitment te krijgen voor deze bijdragen om daarmee haar begroting sluitend te krijgen.
Er lopen verkenningen om het nationaal park te vergroten. De verwachting is dat er meer draagvlak is om bij te dragen aan de stichting bij de gemeenten die dan nieuw komen te grenzen aan het Nationaal Park.

De rijksoverheid is in 2022 gestart met het opstellen van nieuw nationaal beleid voor de nationale parken. Er wordt wetgeving en beleid opgesteld om te duiden wat de vereisten zijn waar een nationaal park aan moet voldoen en welke beleidsdoelen en ambities zij moeten nastreven. De verwachting is dat dit beleid in 2023 vastgesteld zal worden, inclusief de daarbij behorende financiën.

Gebiedscommissie Utrecht-West
De Gebiedscommissie Utrecht-West levert gevraagde en eigenstandige advisering over ontwikkelingen in het landelijk gebied. Er zijn diverse gebiedsoriëntaties uit 2021 voortgezet, zoals Zegveld, Waardassackerpolder en Polsbroek. Ook is een nieuwe oriëntatie gestart bij Montfoort. Daarnaast heeft de gebiedscommissie op ons verzoek, een advies opgeleverd over het gebiedsproces in Polder Mijnden.
Het vormgeven van de bestuurlijke samenwerking rondom de uitvoering in het landelijk gebied is onderdeel van de Uitvoeringsstrategie Landelijk Gebied (ULG). Daarbij wordt gesproken over twee toekomstige bestuurlijke tafels: Regio Stuurgroep Utrecht-West en Regio Stuurgroep Utrecht-Oost. In 2022 zijn hier gesprekken over gevoerd met de gebiedscommissie Utrecht-West en heeft de gebiedscommissie ons geadviseerd over de ULG en de governance. Wat ULG gaat betekenen voor de nieuwe invulling van de bestuurlijke gremia, zoals Gebiedscommissie Utrecht-West, zal in 2023 verder bepaald en ingevuld worden. 2023 zal daarin een transitiejaar zijn waarbij de gebiedscommissie zal opgaan in de Regio Stuurgroep Utrecht-West en het programmabureau in huidige vorm afgebouwd zal worden.

Minimaal 8.250 kinderen hebben deelgenomen aan het project Groen doet Goed

Er is een Natuurwerkdag georganiseerd.