Programma 2. Landelijk gebied

2.4.2

Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel.

Toelichting op meerjarendoel.

De Utrechtse Voedselagenda 2021-2023 is een stimuleringsagenda. In 2022 zijn diverse projecten en activiteiten uitgevoerd onder de Voedselagenda, die in het uitvoeringsprogramma 2022 zijn opgenomen en omschreven. Voor Utrechtse gemeenteambtenaren hebben we een netwerkbijeenkomst over de gezonde voedselomgeving georganiseerd. Daarnaast hebben we de overbruggingsperiode van Lokaal Voedsel Utrecht mogelijk gemaakt. Hiermee werden diverse activiteiten en initiatieven voortgezet, onder andere netwerkbijeenkomsten met als thema lokaal voedsel voor korte-ketenondernemers.
Aanvullend hierop hebben we publieke cofinanciering mogelijk gemaakt van vier LEADER-projecten. Dat zijn onder andere project Oogst, waarin onbemande winkels met lokale producten worden opgezet, en project Graanmolen voor Utrechts graan van de Veldkeuken. Daarnaast hebben we een begrotingssubsidie verstrekt voor borgingsonderzoek van initiatief Groentjessoep. Groentjessoep is een erkend voedseleducatieprogramma voor speciaal (basis)onderwijs waarbij voor minimaal acht weken een keer in de week soep wordt uitgedeeld.
Voor het jaar 2022 hebben we beperkte onderbesteding omdat een aantal projecten zoals benoemd in uitvoeringsprogramma 2022 niet door zijn gegaan. En omdat een extra toegevoegd project pas later dan verwacht gestart is.

Evaluatie uitvoeringsprogramma 2021.

Opstellingen uitvoeringsprogramma 2022.