Programma 2. Landelijk gebied

2.1.2

De Groene Contour is verder gerealiseerd

Toelichting op meerjarendoel.

Met de Groene Contour willen wij het Natuurnetwerk Nederland versterken. In het coalitieakkoord hebben wij opgenomen dat we in deze coalitieperiode 400 hectare groene contour realiseren. Hiervoor hebben wij € 12 miljoen beschikbaar gesteld.
Daarvan is tot nu toe circa € 200.000 besteed waarvan circa € 180.000 in 2022. Op 13 december 2022 hebben wij besloten om de Groene Contour als zoekgebied aan te wijzen voor de realisatie van de NNN. We geven in tijd voorrang aan de NNN-realisatie boven de realisatie van de Groene Contour. In 2022 zijn 2 instrumenten uit het instrumentenkader groene contour opengesteld. Medio 2023 volgen  nog 2 instrumenten.

In 2022 is binnen de groene contour 1 project van het Utrechts Landschap gerealiseerd. Dit levert ruim 4 ha Groene Contour op. Het gaat om functieverandering, er is geen inrichting meer nodig.

In totaal is er in deze coalitieperiode slechts 4 hectare groene contour gerealiseerd. Wel is er in 2022 circa 16 hectare groene contour aangekocht die nu beschouwd wordt als NNN, nu wij groene contour beschouwen als zoekgebied NNN.

Het Instrumentenkader Uitvoering Groene Contour is in uitvoering en 5 varianten zijn opengesteld

Twee van de vijf varianten (instrumenten) zijn opengesteld. Medio 2023 worden nog twee varianten opengesteld.

Eén pilot voedselbossen gestart in de Groene Contour.

Deze is nog niet gestart. Er zijn twee mogelijke locaties in zicht binnen het project Duurzame Landbouw Met Natuur (DLMN).

Het strategisch bosbeleid is vastgesteld.

Gestart met de aanleg van 5 ha bos met inzet van provinciale gronden.

Er is nog geen geschikte locatie op provinciale gronden gevonden.