Hoofdstuk 4 - De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

4.6.12 Jaarrekeningresultaat

Het jaarrekeningresultaat van 2022 bedraagt € 47,3 mln. Dat is ruim € 28 mln. meer dan de bijgestelde begroting 2022. De afwijking van circa € 28 miljoen bestaat uit drie onderdelen:

1. De lasten zijn circa € 4 miljoen lager dan begroot (voordelig effect);
  2. De baten zijn circa € 20 miljoen hoger dan begroot (voordelig effect);
  3. De mutaties in de reserves zijn circa € 4 miljoen hoger dan begroot (voordelig effect).

Dit verschil wordt met name veroorzaakt door een onderbesteding in de exploitatielasten in de programma’s 3. Bodem, Water & Milieu, 5. en 6. Bereikbaarheid, 8. Economie en 9. Bestuur. De onderbesteding van de lasten per saldo € 4 miljoen is opgebouwd uit:

• Een onderbesteding op subsidies van per saldo € 5,1 miljoen; het gaat hierbij veelal om subsidies die niet in 2022 beschikt zijn of waarbij de uitvoering start in 2023;
  • Een overschrijding op de materiele lasten van per saldo € 1,9 miljoen op een totaal van begroot (stand zomernota) € 170 miljoen materiële lasten (= 1 %);
  • Een onderbesteding op personeelskosten van per saldo € 0,4 miljoen op een totaal van begroot (stand zomernota) € 91 miljoen personeelskosten (= 0,4 %) en
  • Een onderbesteding op kapitaallasten van € 0,4 miljoen op een totaal van begroot (stand zomernota) € 30 miljoen kapitaalkosten (= 1 %)

Uit de analyse van de baten blijkt, dat een aantal baten niet is geraamd in de begroting 2022. Het gaat o.a. om specifieke uitkeringen zoals: Specifieke Uitkering Stikstof € 1,6 miljoen, Specifieke Uitkering Natuur (€ 7,5 miljoen), beiden Programma Landelijk gebied, en Specifieke Uitkering Economie (€ 1 miljoen).

Daarnaast is een vrijval binnen de voorziening pensioenen GS (€ 2,5 miljoen) niet geraamd, omdat deze niet kon worden voorzien. Verder is de hogere uitkering uit het Provinciefonds, zoals gecommuniceerd in de Septembercirculaire 2021, per abuis niet begroot in de Slotwijziging 2022 (€ 4,5 miljoen).

De mutaties in de reserves liggen € 4 miljoen boven de bijgestelde begroting in de Slotwijziging 2022. Er is € 1 miljoen minder gedoteerd en € 3 miljoen meer onttrokken aan de reserves. Het voordelige saldo wordt vooral veroorzaakt door mutaties in egalisatiereserves.  De hogere onttrekking betreft vooral de reserve Energietransitie vanwege overbesteding (subsidies voor isolatievouchers tien gemeenten).

In de voorgaande verschillenanalyse per programma, het Overzicht Overhead en de Algemene middelen en stelpost is hiervoor een gedetailleerde verklaring voor verschillen aan de lasten- en batenkant opgenomen.