4.6.5 Programma 5. Bereikbaarheid I- Algemeen
Beleidsdoelen (bedragen x € 1.000) | Bijgestelde begroting | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | |||
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | 42.154 | 43.702 | -1.548 |
5.2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp. | 1.135 | 1.049 | 86 |
5.3 Locaties per fiets veilig, comfort | 16.018 | 13.536 | 2.482 |
5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag | 3.655 | 4.254 | -599 |
5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde | 1.476 | 1.272 | 204 |
5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving | 1.188 | 935 | 253 |
5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd | 3.572 | 2.790 | 782 |
5.8 Verkenningen, regionale programma's | 11.161 | 8.397 | 2.764 |
Totaal lasten voor bestemming | 80.359 | 75.936 | 4.423 |
Baten | |||
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | -3.169 | -3.540 | -371 |
5.3 Locaties per fiets veilig, comfort | -1.414 | -1.378 | 36 |
5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde | -177 | -140 | 37 |
5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving | |||
5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd | -156 | -156 | |
5.8 Verkenningen, regionale programma's | |||
Totaal baten voor bestemming | -4.760 | -5.214 | -454 |
Saldo baten en lasten voor bestemming | 75.599 | 70.722 | 4.877 |
Toelichting verschillen
Verschillenanalyse van de lasten
Bedrag | Categorie | |
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | ||
In de Mobiliteitsbegroting is een post vertragingsfactor opgenomen van € -1.3 mln. Deze post heeft betrekking op het gehele Mobiliteitsprogramma | -1.459 | Overig |
Overige verschillen < € 100.000 | -89 | Overig |
Totaal | -1.548 | |
5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 86 | Overig |
Totaal | 86 | |
5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt | ||
Bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes legt de provincie de Doorfietsroute aan op het grondgebied van de deelnemende gemeenten. De aanleg gaat over de jaargrens heen en een deel zal plaatsvinden in 2023. Het kasritme was daarbij anders dan bij de aanvang van de realisatiefase was geraamd. Omdat de uitvoering ook deels in 2023 plaatsvindt is hiervoor een bestemmingsvoorstel opgenomen. | 1.148 | Vertraging |
Conform de uitvoeringsverordening subsidies mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht kunnen aanvragen tot en met september worden ingediend. Bij het opstellen van de Slotwijziging is daarom een raming opgenomen op basis van de aanvragen die op dat moment voor het onderdeel Fiets bekend waren. Door capaciteitsproblemen zijn niet alle aanvragen beschikt in 2022; en een deel van de aanvragen blijkt te drukken op het boekjaar 2023. | 1.257 | Subsidies |
Overige verschillen < € 100.000 | 77 | Overig |
Totaal | 2.482 | |
5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | ||
De overbesteding wordt veroorzaakt doordat het kasritme van de subsidie uitgaven bij de slotwijziging is verlaagd en is gestort in de reserve omdat nog niet vaststond of deze beschikt zouden worden in 2022. Een deel hiervan is toch beschikt in 2022 en dit wordt gedekt door een vrijval uit de reserve. | -655 | Subsidies |
Overige verschillen < € 100.000 | 64 | Overig |
Totaal | -599 | |
5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | ||
Onderbenutting van subsidies voor stadsdistributie en modal shift projecten doordat er minder aanvragen waren. | 165 | Subsidies |
Overige verschillen < 100.000 euro | 39 | Overig |
Totaal | 204 | |
5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | ||
Bij het plaatsen van een otterpassage is er vertraging opgelopen als gevolg van een afgewezen omgevingsvergunning. Bij het realiseren van reewildkerende rasters is vertraging opgelopen doordat er onvoorziene opstalrechtovereenkom-sten moeten worden afgesloten met grondeigenaren. | 200 | Vertraging |
Overige verschillen < € 100.000 | 56 | Overig |
Totaal | 253 | |
5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | ||
Onderbesteding als gevolg van vertraging in de uitvoering bij het project VRI-automatenupgraden naar V-log. | 190 | Vertraging |
Onderbesteding door lagere subsidieverstrekking aan Food Valley dan vooraf was besproken | 60 | Subsidie |
Onderbesteding doordat een aantal projecten niet binnen de jaarschijf kon worden afgerond vanwege vertraging (capaciteitsgebrek) in Q4 bij de opdrachtnemer. | 432 | Vertraging |
Overige verschillen < € 100.000 | 100 | |
Totaal | 782 | |
Regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren | ||
Eind 2022 is de MIRT verkenning 1e fase afgerond. Voor de verrekening van onderzoekskosten is € 300.000 begroot. Het Rijk heeft echter aangegeven dat de overzichten van de verrekeningen over 2022 nog niet beschikbaar zijn. | 300 | Overig |
Lagere bijdrage aan het programma KTA Versterken als gevolg van vertraging bij uitvoering van projecten mede door de samenwerking met diverse partijen. | 190 | Vertraging |
Gemeente Eemnes heeft een subsidie BO MIRT tijdig aangevraagd echter de subsidie wordt als gevolg van interne capaciteitsgebrek in 2023 beschikt. | 600 | Subsidie |
Een onderbesteding bij programma Digitalisering Overheden als gevolg van te weinig capaciteit in het opstellen en begeleiden van aanbestedingen waardoor er minder opdrachten zijn gegund. | 239 | Vertraging |
Lagere bijdrage aan het programma Goed op Weg (Korte Termijn Aanpak, Slimme Kruisingen) als gevolg van een te ambitieuze planning gemeente Utrecht en de opdrachtnemer, waardoor de uitvoering achterloopt. | 1.210 | Vertraging |
Een onderbesteding bij het MUVM programma waarvan deels door vertraging bij studieproject Multimodaal Netwerkkader door een langer aanbestedingsproces plus een vrijval van de post onvoorzien. Bij het ICT-project realisatie nieuwe opslagarchitectuur voor VRI-data was de verwachting dat de vertraging in het aanbestedingsproces geen invloed had op de oplevering in 2022, maar afronding binnen de jaarschijf bleek toch niet haalbaar. | 225 | Vertraging |
Overige verschillen < € 100.000 | Overig | |
Totaal | 2.764 |
Verschillenanalyse van de baten
Bedrag | Categorie | |
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | ||
Er zijn hogere uitkeringen van de verzekeraar ontvangen voor schades dan is begroot | -233 | Overig |
Er zijn hogere inkomsten ontvangen voor onderhoudswerkzaamheden die wij uitvoeren aan de VRI-installaties van gemeenten | -64 | Overig |
Overige verschillen < € 100.000 euro | -74 | Overig |
Totaal | -371 | |
5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 0 | Overig |
Totaal | 0 | |
5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 36 | |
Totaal | 36 | |
5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 0 | |
Totaal | 0 | |
5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 37 | |
Totaal | 37 | |
5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 0 | |
Totaal | 0 | |
5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | ||
In de begroting was geen rekening gehouden met de bijdrage van het Rijk en de interne bijdrage voor het project regionale databibliotheek | -70 | |
Overige verschillen < € 100.000 | -86 | |
Totaal | -156 | |
5.8 Verkenningen naar en regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 0 | |
Totaal | 0 |