Hoofdstuk 4 - De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

4.6.5 Programma 5. Bereikbaarheid I- Algemeen

Beleidsdoelen (bedragen x € 1.000)

Bijgestelde begroting

Rekening 2022

Verschil

Lasten

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

42.154

43.702

-1.548

5.2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp.

1.135

1.049

86

5.3 Locaties per fiets veilig, comfort

16.018

13.536

2.482

5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag

3.655

4.254

-599

5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde

1.476

1.272

204

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

1.188

935

253

5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd

3.572

2.790

782

5.8 Verkenningen, regionale programma's

11.161

8.397

2.764

Totaal lasten voor bestemming

80.359

75.936

4.423

Baten

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

-3.169

-3.540

-371

5.3 Locaties per fiets veilig, comfort

-1.414

-1.378

36

5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde

-177

-140

37

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd

-156

-156

5.8 Verkenningen, regionale programma's

Totaal baten voor bestemming

-4.760

-5.214

-454

Saldo baten en lasten voor bestemming

75.599

70.722

4.877

Toelichting verschillen

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

In de Mobiliteitsbegroting is een post vertragingsfactor opgenomen van € -1.3 mln. Deze post heeft betrekking op het gehele Mobiliteitsprogramma
Het resterend deel heeft voornamelijk te maken met een overbesteding op het vast onderhoud als gevolg van een door belasting van personeelslasten op het materieel budget.

-1.459

Overig

Overige verschillen < € 100.000

-89

Overig

Totaal

-1.548

5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen

Overige verschillen < € 100.000

86

Overig

Totaal

86

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt

Bij de mandaatprojecten voor de Doorfietsroutes legt de provincie de Doorfietsroute aan op het grondgebied van de deelnemende gemeenten. De aanleg gaat over de jaargrens heen en een deel zal plaatsvinden in 2023. Het kasritme was daarbij anders dan bij de aanvang van de realisatiefase was geraamd. Omdat de uitvoering ook deels in 2023 plaatsvindt is hiervoor een bestemmingsvoorstel opgenomen.

1.148

Vertraging

Conform de uitvoeringsverordening subsidies mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht kunnen aanvragen tot en met september worden ingediend. Bij het opstellen van de Slotwijziging is daarom een raming opgenomen op basis van de aanvragen die op dat moment voor het onderdeel Fiets bekend waren. Door capaciteitsproblemen zijn niet alle aanvragen beschikt in 2022; en een deel van de aanvragen blijkt te drukken op het boekjaar 2023.

1.257

Subsidies

Overige verschillen < € 100.000

77

Overig

Totaal

2.482

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

De overbesteding wordt veroorzaakt doordat het kasritme van de subsidie uitgaven bij de slotwijziging is verlaagd en is gestort in de reserve omdat nog niet vaststond of deze beschikt zouden worden in 2022. Een deel hiervan is toch beschikt in 2022 en dit wordt gedekt door een vrijval uit de reserve.

-655

Subsidies

Overige verschillen < € 100.000

64

Overig

Totaal

-599

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

Onderbenutting van subsidies voor stadsdistributie en modal shift projecten doordat er minder aanvragen waren.

165

Subsidies

Overige verschillen < 100.000 euro

39

Overig

Totaal

204

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

Bij het plaatsen van een otterpassage is er vertraging opgelopen als gevolg van een afgewezen omgevingsvergunning. Bij het realiseren van reewildkerende rasters is vertraging opgelopen doordat er onvoorziene opstalrechtovereenkom-sten moeten worden afgesloten met grondeigenaren.   

200

Vertraging

Overige verschillen < € 100.000

56

Overig

Totaal

253

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

Onderbesteding als gevolg van vertraging in de uitvoering bij het project VRI-automatenupgraden naar V-log.

190

Vertraging

Onderbesteding door lagere subsidieverstrekking aan Food Valley dan vooraf was besproken

60

Subsidie

Onderbesteding doordat een aantal projecten niet binnen de jaarschijf kon worden afgerond vanwege vertraging (capaciteitsgebrek) in Q4 bij de opdrachtnemer.

432

Vertraging

Overige verschillen < € 100.000

100

Totaal

782

Regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren

Eind 2022 is de MIRT verkenning 1e fase afgerond. Voor de verrekening van onderzoekskosten is € 300.000 begroot. Het Rijk heeft echter aangegeven dat de overzichten van de verrekeningen over 2022 nog niet beschikbaar zijn.

300

Overig

Lagere bijdrage aan het programma KTA Versterken als gevolg van vertraging bij uitvoering van projecten mede door de samenwerking met diverse partijen.

190

Vertraging

Gemeente Eemnes heeft een subsidie BO MIRT tijdig aangevraagd echter de subsidie wordt als gevolg van interne capaciteitsgebrek in 2023 beschikt.

600

Subsidie

Een onderbesteding bij programma Digitalisering Overheden als gevolg van te weinig capaciteit in het opstellen en begeleiden van aanbestedingen waardoor er minder opdrachten zijn gegund.

239

Vertraging

Lagere bijdrage aan het programma Goed op Weg (Korte Termijn Aanpak, Slimme Kruisingen) als gevolg van een te ambitieuze planning gemeente Utrecht en de opdrachtnemer, waardoor de uitvoering achterloopt.

1.210

Vertraging

Een onderbesteding bij het MUVM programma waarvan deels door vertraging bij studieproject Multimodaal Netwerkkader door een langer aanbestedingsproces plus een vrijval van de post onvoorzien. Bij het ICT-project realisatie nieuwe opslagarchitectuur voor VRI-data was de verwachting dat de vertraging in het aanbestedingsproces geen invloed had op de oplevering in 2022, maar afronding binnen de jaarschijf bleek toch niet haalbaar.

225

Vertraging

Overige verschillen < € 100.000

Overig

Totaal

2.764

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

Er zijn hogere uitkeringen van de verzekeraar ontvangen voor schades dan is begroot

-233

Overig

Er zijn hogere inkomsten ontvangen voor onderhoudswerkzaamheden die wij uitvoeren aan de VRI-installaties van gemeenten

-64

Overig

Overige verschillen < € 100.000 euro

-74

Overig

Totaal

-371

5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen

Overige verschillen < € 100.000

0

Overig

Totaal

0

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt

Overige verschillen < € 100.000

36

Totaal

36

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

Overige verschillen < € 100.000

0

Totaal

0

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

Overige verschillen < € 100.000

37

Totaal

37

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

Overige verschillen < € 100.000

0

Totaal

0

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

In de begroting was geen rekening gehouden met de bijdrage van het Rijk en de interne bijdrage voor het project regionale databibliotheek

-70

Overige verschillen < € 100.000

-86

Totaal

-156

5.8 Verkenningen naar en regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren

Overige verschillen < € 100.000

0

Totaal

0

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16