4.6.8 Programma 8. Economie
Beleidsdoelen (bedragen x € 1.000) | Bijgestelde begroting | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | |||
8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers | 2.194 | 1.179 | 1.015 |
8.2 Economisch profiel sterk,competitief | 1.410 | 1.392 | 18 |
8.3 Bedrijven zijn innovatief sterk | 9.735 | 7.135 | 2.600 |
8.4 Voldoende vestigingsmogelijkheden | 1.937 | 1.963 | -26 |
8.5 De bezoekerseconomie is sterk | 5.360 | 5.575 | -215 |
Totaal lasten voor bestemming | 20.636 | 17.243 | 3.393 |
Baten | |||
8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers | -25 | -27 | -2 |
8.2 Economisch profiel sterk,competitief | 18 | 18 | |
8.3 Bedrijven zijn innovatief sterk | -587 | -1.615 | -1.028 |
8.4 Voldoende vestigingsmogelijkheden | -36 | -27 | 9 |
8.5 De bezoekerseconomie is sterk | -1.668 | -2.278 | -610 |
Totaal baten voor bestemming | -2.316 | -3.930 | -1.614 |
Saldo baten en lasten voor bestemming | 18.320 | 13.313 | 5.007 |
Toelichting verschillen
Verschillenanalyse van de lasten
Bedrag | Categorie | |
8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst | ||
De onderbesteding van de subsidies wordt verklaard door twee subsidiebeschikkingen die niet op tijd beschikt konden worden. Het gaat om een subsidie aan de Hogeschool Utrecht voor het realiseren van een Lerend netwerk voor de initiatieven die door de UTA worden ondersteund (€ 500.000). Daarnaast is er in januari 2022 ingestemd met een cofinanciering van € 100.000 voor het project RIF-aanvraag Geodesie en Geo-ICT van ROC Midden-Nederland, onder voorwaarde dat ook OCW zou besluiten tot goedkeuring. In juni heeft OCW bekend gemaakt dit project met subsidie te ondersteunen en kon ook de cofinancieringsvraag bij ons worden ingediend. Vanwege staatssteunvragen is de jaargrens verstreken voor het afgeven van een beschikking voor deze subsidie. Van beide subsidies wordt verwacht dat deze in 2023 beschikt kunnen worden. Er is daarom een voorstel ingediend om het budget naar 2023 te verschuiven. | 600 | 1.Subsidies |
De onderbesteding op het programma opvolging MKB -(familie)bedrijven komt voort uit het feit dat de coachingstrajecten met ondernemers nog niet in 2022 gestart zijn. Daarnaast lopen de activiteiten van het geselecteerde bureau (operationeel management) door tot zomer 2024. Om deze reden zal er een voorstel worden ingediend om het budget naar 2023 te verschuiven. | 236 | 2.Vertraging |
De oorzaak van de onderbesteding ligt in de vertraagde start van een projectadviseur UTA en een aantal onderzoeken die pas in 2023 worden afgerond. | 100 | 2.Vertraging |
Overige verschillen < € 100.000 | 79 | 4.Overig |
Totaal | 1.015 | |
8.2 Het economisch profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 18 | 4.Overig |
Totaal | 18 | |
8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk | ||
De onderbesteding op meerjarendoel 8.3.1 'Het startup klimaat is beter met meer innovatieve startups' wordt verklaard door een subsidie voor het project 'Voucherregeling advisering continuïteit MKB-ondernemingen' dat lager is vastgesteld en een terugvordering van de voucherregeling EBU. | 363 | 1.Subsidies |
In de begroting is rekening gehouden met een subsidie voor de Vroegefasefinanciering (VFF). Het betreft echter een meerjarige subsidie, waarvan slechts een deel in 2022 in de exploitatie drukt. Het overige deel zal in de realisatie van de jaren 2023 t/m 2025 opgenomen worden. | 1.233 | 1.Subsidies |
Het overschot is deels het gevolg van een aantal aflossingen van de Groen Gezond Slim leningen waarvan niet in de begroting was voorzien. | 319 | 4.Overig |
De onderbesteding komt voort uit een subsidieaanvraag vanuit gemeente De Bilt in oktober 2022 voor het inhuren van een procesmanager en deze subsidieaanvraag is niet in 2022 beschikt. | 100 | 1.Subsidies |
Er is een overschot ontstaan als gevolg van een aantal subsidies die lager zijn vastgesteld. | 103 | 1.Subsidies |
Een deel van het MIT-budget wordt in 2023 uitgegeven, waardoor er een onderbesteding is ontstaan. | 870 | 1.Subsidies |
Overige verschillen < € 100.000 | -388 | |
Totaal | 2.600 | |
8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit | ||
Overige verschillen < € 100.000 | -26 | 4.Overig |
Totaal | -26 | |
8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut | ||
In verband met de opheffing van Recreatieschap Midden Nederland is er vanuit het Recreatieschap Stichtse Groenlanden aan de deelnemers een extra bijdrage gevraagd. Dit was niet voorzien. | -215 | 4.Overig |
Overige verschillen < € 100.000 | ||
Totaal | -215 |
Verschillenanalyse van de baten
Bedrag | Categorie | |
8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst | ||
Overige verschillen < € 100.000 | 2 | 4.Overig |
Totaal | 2 | |
8.2 Het economisch profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief | ||
Overige verschillen < € 100.000 | -18 | 4.Overig |
Totaal | -18 | |
8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk | ||
Dit betreft een post voor specifieke uitkeringen van het Rijk. Bij de slotwijziging was nog niet in beeld gebracht welk bedrag ontvangen zou worden. De beschikking van het rijk is namelijk in november 2022 ontvangen. | 1.028 | 4.Overig |
Overige verschillen < € 100.000 | 0 | |
Totaal | 1.028 | |
8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit | ||
Overige verschillen < € 100.000 | -9 | 4.Overig |
Totaal | -9 | |
8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut | ||
De extra baat wordt verklaard door de verkoop van een bouwblok/kavel die gepland stond voor 2023 en op het laatste moment toch nog in 2022 is verkocht. | 552 | 4.Overig |
Overige verschillen < € 100.000 | 58 | 4.Overig |
Totaal | 610 |