Hoofdstuk 4 - De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

4.6.8 Programma 8. Economie

Beleidsdoelen (bedragen x € 1.000)

Bijgestelde begroting

Rekening 2022

Verschil

Lasten

8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers

2.194

1.179

1.015

8.2 Economisch profiel sterk,competitief

1.410

1.392

18

8.3 Bedrijven zijn innovatief sterk

9.735

7.135

2.600

8.4 Voldoende vestigingsmogelijkheden

1.937

1.963

-26

8.5 De bezoekerseconomie is sterk

5.360

5.575

-215

Totaal lasten voor bestemming

20.636

17.243

3.393

Baten

8.1 Toekomst bedrijfsleven en werknemers

-25

-27

-2

8.2 Economisch profiel sterk,competitief

18

18

8.3 Bedrijven zijn innovatief sterk

-587

-1.615

-1.028

8.4 Voldoende vestigingsmogelijkheden

-36

-27

9

8.5 De bezoekerseconomie is sterk

-1.668

-2.278

-610

Totaal baten voor bestemming

-2.316

-3.930

-1.614

Saldo baten en lasten voor bestemming

18.320

13.313

5.007

Toelichting verschillen

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst

De onderbesteding van de subsidies wordt verklaard door twee subsidiebeschikkingen die niet op tijd beschikt konden worden. Het gaat om een subsidie aan de Hogeschool Utrecht voor het realiseren van een Lerend netwerk voor de initiatieven die door de UTA worden ondersteund (€ 500.000). Daarnaast is er in januari 2022 ingestemd met een cofinanciering van € 100.000 voor het project RIF-aanvraag Geodesie en Geo-ICT van ROC Midden-Nederland, onder voorwaarde dat ook OCW zou besluiten tot goedkeuring. In juni heeft OCW bekend gemaakt dit project met subsidie te ondersteunen en kon ook de cofinancieringsvraag bij ons worden ingediend. Vanwege staatssteunvragen is de jaargrens verstreken voor het afgeven van een beschikking voor deze subsidie. Van beide subsidies wordt verwacht dat deze in 2023 beschikt kunnen worden. Er is daarom een voorstel ingediend om het budget naar 2023 te verschuiven.

600

1.Subsidies

 De onderbesteding op het programma opvolging MKB -(familie)bedrijven komt voort uit het feit dat de coachingstrajecten met ondernemers nog niet in 2022 gestart zijn. Daarnaast lopen de activiteiten van het geselecteerde bureau (operationeel management) door tot zomer 2024. Om deze reden zal er een voorstel worden ingediend om het budget naar 2023 te verschuiven.

236

2.Vertraging

De oorzaak van de onderbesteding ligt in de vertraagde start van een projectadviseur UTA en een aantal onderzoeken die pas in 2023 worden afgerond.

100

2.Vertraging

Overige verschillen < € 100.000

79

4.Overig

Totaal

1.015

8.2 Het economisch profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief

Overige verschillen < € 100.000

18

4.Overig

Totaal

18

8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk

De onderbesteding op meerjarendoel 8.3.1 'Het startup klimaat is beter met meer innovatieve startups' wordt verklaard door een subsidie voor het project 'Voucherregeling advisering continuïteit MKB-ondernemingen' dat lager is vastgesteld en een terugvordering van de voucherregeling EBU.

363

1.Subsidies

In de begroting is rekening gehouden met een subsidie voor de Vroegefasefinanciering (VFF). Het betreft echter een meerjarige subsidie, waarvan slechts een deel in 2022 in de exploitatie drukt. Het overige deel zal in de realisatie van de jaren 2023 t/m 2025 opgenomen worden.

1.233

1.Subsidies

Het overschot is deels het gevolg van een aantal aflossingen van de Groen Gezond Slim leningen waarvan niet in de begroting was voorzien.

319

4.Overig

De onderbesteding komt voort uit een subsidieaanvraag vanuit gemeente De Bilt in oktober 2022 voor het inhuren van een procesmanager en deze subsidieaanvraag is niet in 2022 beschikt.

100

1.Subsidies

Er is een overschot ontstaan als gevolg van een aantal subsidies die lager zijn vastgesteld.

103

1.Subsidies

Een deel van het MIT-budget wordt in 2023 uitgegeven, waardoor er een onderbesteding is ontstaan.

870

1.Subsidies

Overige verschillen < € 100.000

-388

Totaal

2.600

8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit

Overige verschillen < € 100.000

-26

4.Overig

Totaal

-26

8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

In verband met de opheffing van Recreatieschap Midden Nederland is er vanuit het Recreatieschap Stichtse Groenlanden aan de deelnemers een extra bijdrage gevraagd. Dit was niet voorzien.

-215

4.Overig

Overige verschillen < € 100.000

Totaal

-215

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst

Overige verschillen < € 100.000

2

4.Overig

Totaal

2

8.2 Het economisch profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief

Overige verschillen < € 100.000

-18

4.Overig

Totaal

-18

8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk

Dit betreft een post voor specifieke uitkeringen van het Rijk. Bij de slotwijziging was nog niet in beeld gebracht welk bedrag ontvangen zou worden. De beschikking van het rijk is namelijk in november 2022 ontvangen.

1.028

4.Overig

Overige verschillen < € 100.000

0

Totaal

1.028

8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit

Overige verschillen < € 100.000

-9

4.Overig

Totaal

-9

8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

De extra baat wordt verklaard door de verkoop van een bouwblok/kavel die gepland stond voor 2023 en op het laatste moment toch nog in 2022 is verkocht.

552

4.Overig

Overige verschillen < € 100.000

58

4.Overig

Totaal

610

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2023 07:51:47 met de export van 06/15/2023 07:34:16