Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.9

Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht

Op 20 april 2021 is het Programma Asbestdaken op nul in 2030 vastgesteld. Dit programma loopt tot eind 2023 en voorziet in stimuleringsactiviteiten om dakeigenaren sneller hun asbestdak te laten vervangen. We hebben eind 2022 een Midterm Review van het programma opgesteld. Hieruit blijkt dat in de loop van 2022 een toename van saneringen op gang is gekomen, meer dan de landelijke trend, in lijn met de gewenste versnelling in het programma.
In de loop van 2022 is het programma aangepast. Door netcongestiemaatregelen waren er minder koppelkansen voor zon-op-dak. Met uitbreiding van de Energietransitiesubsidie voor asbestdakvervanging en constructieverzwaring is dat voor middelgrote daken gerepareerd. De bijdrage aan de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing is juist geïntensiveerd, in aansluiting op de Transitie Landelijk Gebied.
Vrijwel alle activiteiten in het programma zijn inmiddels gestart. Sommige lopen goed, zoals de inzet van plattelandscoaches (zie meerjarendoel 2.4.1, kopje plattelandscoaches), en sommige komen moeizaam van de grond, onder meer door capaciteitstekort bij gemeenten. Dat kan verbeteren als het Rijk het nieuwe plan voor een communicatie- en bewustwordingscampagne in 2023 start en de aandacht voor aanpak van asbestdaken daardoor toeneemt.

90% van de activiteiten in het programma "Asbestdaken op nul in 2030" is in uitvoering

De hoeveelheid gesaneerde asbestdaken is in 2022 gestegen ten opzichte van 2019