Programma 3. Bodem, water en milieu

3.2.1

Voor het oppervlaktewater bereiken we de KRW-doelen in 2027

De derde planperiode voor de Kaderrichtlijn Water (KRW) is in 2022 ingegaan. De onderdelen van de KRW zijn vastgelegd in het Bodem- en waterprogramma 2022 – 2027. Ook waterkwaliteit in niet-KRW-wateren heeft voor het eerst in dit plan een formele status gekregen. Het bereiken van een goede ecologische toestand is vooral afhankelijk van de aanwezigheid van nutriënten (stikstof en fosfaat) en andere stoffen in het water. In het NPLG en de uitwerking daarvan op provinciaal niveau wordt een integrale gebiedsgerichte aanpak gevolgd. De waterkwaliteit, inclusief stikstof en fosfaat, is een van de hoofddoelen.

Op provinciaal niveau is voor stoffen die nog geen norm hebben, samenwerking gezocht met de vier waterschappen. Onder meer is bij de rioolzuiveringsinstallaties (RWZI) van de waterschappen onderzoek gestart naar stoffen die arriveren bij de RWZI via de riolering en de hoeveelheid stoffen die na zuivering uit de RWZI in het oppervlaktewater komen. Ook is er een masterclass voor ketenpartijen en omgevingsdiensten georganiseerd om kennis te vergroten voor vergunningverlening en handhaving.

Voor de aanwijzing en de toestand van zwemwater is de zogenaamde Waterrapportage gemaakt. Daarnaast is in het Omgevingswetprogramma Recreatie en Toerisme 2022-2025 € 100.000 bestemd voor onderzoeken naar mogelijkheden voor nieuwe locaties. In 2022 zijn twee onderzoeken gestart (regio Amersfoort, en overige delen provincie) die in 2023 een eindresultaat gaan opleveren.

De doelen voor de KRW ten behoeve van het Stroomgebiedbeheerplan 2022-2027 zijn vastgelegd in het Bodem- en waterprogramma 2022 – 2027;

Voor de niet-KRW oppervlaktewaterlichamen is de huidige toestand, het kortetermijndoel en waar mogelijk het langetermijndoel vastgelegd in Bodem- en waterprogramma 2022 – 2027;

We stimuleren een regionale aanpak voor nieuwe / opkomende stoffen;

We adviseren vanuit oppervlaktewaterkwaliteit over de mogelijkheden tot creëren van nieuwe zwemwaterlocaties.