Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.7

Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling

Om de leefomgeving leefbaar te houden, hebben we in 2022 samengewerkt met gemeenten bij de uitvoering van het omgevingsbeleid, met een focus op gezondheid en veiligheid. Dat doen we met een gebiedsgerichte aanpak. Via het spoor van gezonde gebiedsontwikkeling (GGO) stimuleren wij het integraal afwegen van de verschillende onderwerpen die bijdragen aan een gezonde, duurzame, veilige leefomgeving bij ruimtelijke plannen. Hierbij zetten we verschillende instrumenten in, vooral de GGO Digital Twin (maptable).

En we hebben gewerkt aan gezondheid en veiligheid in onze provincie door het coördineren van m.e.r.-procedures voor plannen en besluiten waarvoor wij bevoegd gezag zijn. Dit is een belangrijke wettelijke taak.

Het uitvoeren van de wettelijke coördinerende taken in het kader van de provinciale bevoegd gezag rol bij m.e.r.-procedures en hierbij extra aandacht schenken aan de provinciale ambities;

Minimaal 3 m.e.r.-procedures coördineren

Inzet van het instrumentarium voor duurzame gebiedsontwikkeling bij tenminste 5 gemeentelijke ruimtelijke plannen

Er is gewerkt aan de verbreding van de toepassing van de Maptable, vooral om naast ambities voor gezondheidsbescherming (thema’s als geluid, lucht en externe veiligheid) ook ambities rond gezondheidsbevordering (vooral groen & gezondheid en beweegvriendelijkheid) te kunnen inzetten bij de ondersteuning van ruimtelijke plannen.
De feitelijke inzet van de Maptable in de praktijk is hierdoor in 2022 iets achterbleven. De inzet van het systeem bij 3 ruimtelijke ontwikkelingen in onze provincie is in voorbereiding.