Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.1

Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld

Het omgevingswetprogramma Gezond en Veilig is vastgesteld. Belangrijke uitwerking daarbinnen is de ontwikkeling van de Gezondheidsscan. Dit is een werkproces om bij alle beleids- en gebiedsontwikkelingen mee te nemen wat de effecten zijn op en de kansen voor het realiseren van een gezonde en veilige leefomgeving. Met een flexibel proces wordt steeds aangesloten bij de processen en momenten vanuit de verschillende beleids- en gebiedsontwikkelingen. Ook bij het formeel voorleggen van producten van het Rijk en de gemeenten wordt de Gezondheidsscan ingezet. Hetzelfde geldt voor samenwerkingstrajecten met Rijk en gemeenten en andere partners en voor informele verzoeken om advisering van partners.
Pilots gezonde en veilige leefomgeving zijn uitgevoerd of lopen nog, bijvoorbeeld gebiedsvisie voor Kersenweide, project Grip op de groeiende stad Nieuwegein. Samen met andere provincies wordt onderzoek uitgevoerd naar stiltegebieden, stillere gebieden. We zijn betrokken bij de invulling van het rijksprogramma Gezonde Groene Leefomgeving. We hebben ook deelgenomen aan de informele participatie voor het op te stellen Nationaal Milieuprogramma (NMP), dat de komende tijd ook de formele inspraakprocedure gaat doorlopen.

Het innovatieprogramma is volgens plan uitgevoerd, zie de onderstaande toelichting op de beoogde resultaten.

• Verschillende innovatieve initiatieven binnen het project Slimme Monitoring zoals snuffelfiets, telraam en zwerfafval-app zijn (verder) ontwikkeld, uitgetest en toe aan de opschalingsfase (in 2023). Dit is mede het resultaat van de professionaliseringsslag bij de Data en Kennishub (DKH).
  • Gesprekken met NOW en Team Versnelling Woningbouw zijn geïnitieerd en worden in 2023 voorgezet om tot concrete pilots te komen.
  • Het project Stille Stad is in 2022 in Amersfoort afgerond en in de stad Utrecht gestart. De afronding zal in 2023 door de gemeente Utrecht plaatsvinden. Het concept is uitgetest en klaar voor verdere opschaling. De DKH zal hierin een belangrijke rol vervullen in 2023.
  • In 2022 is als onderdeel van het project Parkinclusief ontwikkelen het aantal zusterparken naar 7 parken gegroeid. De verbinding tussen de parkontwikkelaars onderling is versterkt en tevens is de relatie met de stichting Utrechtse Heuvelrug versterkt.
  • De verkenning van de Blue region als een bruikbaar concept voor de provincie Utrecht is geïnitieerd en zal in 2023 worden afgerond.

Beleidsnota Gezond en Veilig, we stellen dit provinciaal programma in het kader van de Omgevingswet vast. Hierin geven we enerzijds aan hoe we het thema gezond en veilig verweven in al ons beleid en in onze uitvoeringsplannen, om zo zoveel mogelijk bij te dragen aan een gezonde en veilige leefomgeving. Ook onze inzet daarop in de samenwerking met andere partijen wordt in dit provinciaal programma opgenomen. Zo geven we invulling aan het streven naar de zes hoofdprincipes opgenomen in de Omgevingsvisie. Anderzijds wordt in het programma opgenomen hoe we werken aan verbetering van de omgevingskwaliteit door de inzet op het realiseren van een goede milieukwaliteit. Vanuit het beleid zetten we verder concreet in op:

• Het uitvoeren van pilots om een gezonde en veilige leefomgeving te realiseren, gezamenlijk met onder andere mobiliteit, fietsprogramma en recreatie.
  • Een verdere onderbouwing van te maken keuzes door de provincie en door onze gemeenten, door onderzoek uit te laten voeren. Waar dit zinvol en gewenst is doen we dit gezamenlijk met gemeenten, andere provincies en/of andere partners.
  • De voortzetting van onze samenwerking met het Rijk via onder andere het Rijksprogramma Gezonde Groene Leefomgeving

Vanuit het Innovatieprogramma Gezonde Leefomgeving:

• We hebben samen met collega’s, gemeenten, inwoners, bedrijfsleven en kennispartners, onder meer vanuit de Health Hub Utrecht en de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven, gewerkt aan innovatieve (datagedreven) voorbeeldprojecten die de leefomgeving gezonder maken en gezond gedrag stimuleren.
  • We hebben vanuit de subsidieregeling Klimaatbestendige, Groene en Gezonde Steden en Dorpen 2021-2023 aan rechtspersonen en collectieven van bewoners financiële bijdragen verleend voor activiteiten die bijdragen aan het in stand houden of versterken van de integratie van klimaatadaptie, biodiversiteit en gezonde leefomgeving in en rondom steden en dorpen.
  • In samenwerking met het Netwerk Omgevingsgericht Werken (NOW!) en Team Versnelling Woningbouw zijn we twee pilots gezonde leefomgeving in grotere gebiedsprojecten en -processen gestart.
  • Het project Stille Stad is in twee nieuwe gemeenten uitgevoerd.
  • Met het project ‘Parkinclusief ontwikkelen’ is de community rondom de Zusterparken vergroot.
  • De verkenning ‘provincie Utrecht als Blue Region’ is gestart.
  • We zijn de samenwerking gestart met het Rijksprogramma Gezonde Groene Leefomgeving.
  • De opgedane kennis en ervaring is actief gedeeld via evenementen, in praktijkexperimenten en inspirerende voorbeeldprojecten.