Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1.2

Meekoppelkansen bij dijkversterking zijn vaker benut

In 2022 stond de uitvoering van het programmaplan Mooie en veilige dijken (vastgesteld door Gedeputeerde Staten op 14 juli 2020) weer centraal. Samen met de waterschappen, gemeenten, Rijkswaterstaat en overige gebiedspartners werkten we gestaag door aan het verbeteren van de omgevingskwaliteit bij de zes projecten van de Sterke Lekdijk, de Grebbedijk en SAFE (Streefkerk-Ameide-Fort Everdingen). Het project Salmsteke, onderdeel uiterwaard, is in uitvoering. Voor de trajecten Wijk bij Duurstede – Amerongen (WAM), Salmsteke – Schoonhoven (SAS), Culemborgse Veer-Beatrixsluizen (CUB) en Grebbedijk is de planfase gestart. Ook is subsidie in 2022 aangevraagd en begin 2023 verleend om provinciale doelen mee te nemen in de planvorming. De verkenningsfase voor de trajecten SAFE, Jaarsveld-Klaphek (JAK) en ICU zijn opgestart volgens de planning. In 2023 wordt Provinciale Staten een voorstel gedaan om € 2 miljoen uit de reserve Integraal Gebiedsontwikkelings Programma (IGP) beschikbaar te stellen voor de planvorming en realisatie van gebiedsontwikkeling rond dijkversterking Culemborgse Veer-Beatrix Sluizen (CUB). Dit bedrag is al voor dit project gelabeld. Oorspronkelijk was deze activiteit voor 2022 gepland. Omdat de uitvoering van CUB pas vanaf 2024 zal plaatsvinden, wordt dit voorstel in 2023 gedaan.

Uitvoering project Salmsteke

Start planfase Wijk bij Duurstede Amerongen (WAM), Salmsteke Schoonhoven (SAS) en Culemborgse veer-Beatrix Sluizen (CUB) en Grebbedijk

Verkenning Jaarsveld-Vreeswijk., Irene sluizen- Culemborgse veer (ICU)