Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1.3

De provincie is beter voorbereid op de gevolgen van overstromingen

Naast sterke dijken is het van groot belang dat we ons voorbereiden op de mogelijke gevolgen van overstromingen. Een overstroming is immers nooit helemaal uit te sluiten. Daarom werkten wij samen met de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), waterbeheerders en gemeenten aan een handreiking Gevolgbeperking Overstromingen. In 2022 lag de focus op het delen van kennis en het stimuleren van gemeenten en beheerders van vitale en kwetsbare objecten om bestaande en nieuwe ontwikkelingen bestand te maken tegen overstromingen. De opgedane kennis in de regionale samenwerking voor gevolgbeperking overstromingen is gedeeld met de gemeenten en de waterschappen. De werkregio’s voor klimaatadaptatie werkten dit verder uit in 2022. Via de waterrapportage zijn Provinciale Staten geïnformeerd over de voortgang.

In 2022 is gestart met de derde implementatiefase van de EU Richtlijn Overstromingsrisico’s (ROR). Op landelijk niveau is een plan van aanpak vastgesteld voor de jaren 2022-2028. Er wordt uitvoering gegeven aan de vereisten van de richtlijn en de maatregelen zoals opgenomen in het Overstromingsrisicobeheerplan (ORBP).

Deelnemen aan het proces van de ROR en uitvoering geven aan het ORBP.