Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1.1

De primaire en regionale  waterkeringen zijn op orde

Om onze provincie te beschermen tegen overstromingen, versterken de waterschappen de dijken langs de Nederrijn en de Lek: de primaire keringen. Wij zijn bevoegd gezag bij deze dijkversterkingen. Daarnaast werken we voor de waterveiligheidsopgave ook aan de kleinere keringen, de regionale keringen. Deze zijn aangewezen en genormeerd in de Interim Omgevingsverordening. Daarbij hebben wij afspraken gemaakt wanneer deze keringen getoetst en op orde moeten zijn. De waterschappen leverden in het voorjaar van 2022 de voortgangsrapportages regionale waterkeringen over het jaar 2021 op. In 2021 voldeed 91% van de regionale keringen aan de veiligheidsnorm. De realisatie over het jaar 2022 is nog niet bekend, omdat de voortgangsrapportages over dat jaar nog niet bestuurlijk zijn aangeleverd door de waterschappen. Deze ontvangen we in het voorjaar van 2023 en nemen we op in de volgende jaarrekening.

We houden toezichtsoverleggen met de Utrechtse waterschappen

90% van de regionale waterkeringen voldoet aan de veiligheidsnorm

Gebaseerd op 2021 (zie toelichting hierboven).