Programma 3. Bodem, water en milieu

3.2.2

De zoetwatervoorziening is robuuster en beter op orde en de waterketens zijn meer circulair

Dit doel heeft een groot raakvlak met doel 3.1.4. Als provincie nemen we actief deel aan het project Toekomstbestendig Amsterdam-Rijnkanaal/Noordzeekanaalgebied. In dit meerjarige project onderzoeken we met elkaar samenhangende ruimtelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in het watersysteem (onder andere door klimaatverandering) voor West-Nederland. Specifiek voor onze provincie gaat het om het deel ten westen van de Heuvelrug. Doel is de effecten van ruimtelijke keuzes op het watersysteem kwantitatief in beeld te brengen. En voor zover dat mogelijk is ook de effecten van het watersysteem op ruimtelijke keuzes. Deze kennis wordt ingebracht in verschillende ruimtelijke ontwikkelsporen voor een betere onderbouwing van keuzes richting een klimaatbestendige inrichting.

In zoetwaterregio oost (Zoetwatervoorziening Oost-Nederland (ZON)) (voor Utrecht: Utrechtse Heuvelrug/ Gelderse vallei) werken we per gebied aan een (klimaat)robuuster watersysteem. Via deze samenwerkingsregio lopen op dit moment diverse onderzoeken, waaronder een onderzoek naar het klimaatbestendig maken van beekdalen. Ook via de Blauwe Agenda worden (pilot)projecten uitgevoerd om het watersysteem robuuster te maken en daarmee waterafhankelijke functies beter te bedienen. Een voorbeeld is de uitvoering van het project Zeisterbossen om afstromend regenwater te benutten om de cultuurhistorische watergangen te herstellen.

De relatie tussen ruimtelijke ontwikkelingen en het watersysteem zijn voor Utrecht-west kwantitatief
in beeld gebracht en worden ingebracht in verschillende RO-sporen.

We verzamelen en ontwikkelen kennis die bijdraagt aan een integrale visie op het watersysteem van de
Utrechtse Heuvelrug (zie ook onder 3.3.3)

Maatregelen en onderzoeken ten behoeve van een klimaatrobuuster systeem in Utrecht oost zijn opgestart