Programma 3. Bodem, water en milieu

3.3.4

De duurzame gebiedsgerichte aanpak van bodem en ondergrond is vaker ingezet

Gebiedsgericht grondwaterbeheer Woerden
In 2022 konden we als gevolg van de krappe arbeidsmarkt geen eigen projecten starten die bijdragen aan duurzame gebiedsgerichte aanpak van bodem en ondergrond. We participeerden wel in het project gebiedsgericht grondwaterbeheer Woerden. Dit leidde tot een convenant met de gemeente en een instemming met een gebiedsplan om gebiedsgericht grondwaterbeheer (GGB) in deze gemeente mogelijk te maken. Dit GGB zal een positief effect hebben op de opgave energietransitie en de drinkwateropgave in het gebied, omdat de gemeente Woerden met dit gebiedsplan verontreinigingen in samenhang met de energietransitie gaat aanpakken zonder dat dit een bedreiging gaat vormen voor de nabijgelegen drinkwaterwinning Oasen. Meer informatie hierover staat in de statenbrief ‘Convenant gebiedsgericht grondwaterbeheer Woerden’, 29-03-2022, 82452EFE.

We werken in minimaal één gebied aan een 3-dimensionale visualisatie van de ondergrond

Door krapte op de arbeidsmarkt konden we de desbetreffende vacature niet vervullen.

Samen met andere overheden starten we met het ontwikkelen van een gebiedsgerichte 3d-systematiek van de ondergrond